×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر طی ۳۰ سال اخیر

میثم روشنی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان کاشمر با ۱۱۵ هزار هکتار وسعت جزو شهرستان‌های بیابانی خراسان رضوی محسوب می‌شود و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از این مساحت در زمره اراضی ملی است.

وی افزود: مسئله تغییرات اقلیمی از یک طرف و وقوع سیلاب‌های ناگهانی از سوی دیگر با توجه به مقدار ناچیز بارندگی و پراکنش و شدت نامناسب نزولات جوی، وضعیت آبدهی چاه‌ها و قنوات و به‌ طور کلی تأمین آب را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر با اشاره به افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه طی ۳۰ سال گذشته، تصریح کرد: با وجود دو کانون مهم فرسایش بادی در جنوب کاشمر و همچنین بروز پدیده ریز گردها، فرونشست‌ها، آلودگی هوا و پدیده بیابان‌زایی، ضرورت فعالیت‌های اصلاحی احیائی را در سطح شهرستان دو چندان ‌کرده است.

وی با اشاره به اجرای طرح نهال‌کاری در سطح شهرستان کاشمر از ۱۱ آذرماه سال گذشته همزمان با سراسر کشور گفت: تاکنون حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ اصله نهال توسط بخش خصوصی و دولتی کاشته شده است.

روشنی عنوان کرد: با توجه به لزوم تأمین منابع آبی به رغم کمی این منابع، برای کاشت نهال، با محدودیت مواجه بودیم هرچند عملیات تغییر محل و احیای چاه موتور ایستگاه تثبیت شن با پیگیری‌های زیاد و همکاری منابع آب شهرستان و اعتبارات تخصیصی، بعد از ۲۵ سال تحت اقدام است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده اظهار کرد: در حوزه آبخیزداری در راستای تأمین آب شرب و کنترل سیلاب، یک مورد اجرای بند خاکی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار متر مکعب در حوزه شهری بااعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان اجرا شد و پروژه تکمیل بند خاکی حوزه دره گرگ با حجم عملیات ۱۰۸۰ متر مکعب با یک میلیارد ریال اعتبار به انجام رسید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر افزود: همچنین در سال گذشته بند خاکی حوزه شمال غرب شهرستان با حجم بالغ‌بر ۳۷ هزار متر مکعب خاک‌ریزی و بند گابیون سنگ ملات با اعتباری بالغ‌بر ۳.۵ میلیارد تومان احداث شد.

وی ادامه داد: در حوزه حمایت از تولید و توسعه شهرستان با شعار «منابع طبیعی بسترساز حیات و توسعه واگذاری» ۲۱۳ هکتار از اراضی ملی برای احداث کارگاه‌های تولیدی کشاورزی صنعتی و گردشگری از جمله زمین ۱۵۰ هکتاری احداث نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی برق خورشیدی واگذار شد.

روشنی اظهار کرد: همچنین ۵۳۶ هکتار اراضی ملی حریم شهر کاشمر در ۷ پلاک ثبتی و متعاقباً جانمایی ۱۸۸ هکتار اراضی سایت مسکن ملی شهرستان برای تولید مسکن و رفع مشکل شهروندان عزیز شهرستان کاشمر واگذار شده که بنا بر اعلام شورای مسکن شهرستان در این سایت حدود ۶۰۰۰ خانوار صاحب‌خانه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بیابان‌زدایی باهدف کنترل فرسایش بادی و کاهش ریز گردها، حفاظت خاک و بهبود پوشش گیاهی و تأمین علوفه مورد نیاز دام‌های منطقه، در ۱۲۳ هکتار از اراضی منطقه بهاریه پروژه نهال‌کاری و آبیاری با اعتباری حدود یک میلیارد تومان اجرایی شد.

روشنی اضافه کرد: همچنین پروژه مدیریت روان آب با هدف ذخیره نزولات و احیای پوشش مرتعی در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی اسحاق‌آباد با جذب ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار از اعتبارات سرمایه‌ای ملی اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی کاشمر بیان کرد: در حوزه مدیریت جنگل‌های دست کاشت و مراتع، علاوه بر جمع‌آوری بذر به میزان دو تن، انجام اقدامات پیش‌آگاهی و کنترل آفات، احداث یک باب آبشخور برای ۳۰۰۰ واحد دامی در مرتع شاد قول و مشارکت در کپه کاری ۲۵۰ هکتار از مراتع اسحاق‌آباد جمعاً به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان انجام‌ شده است.

وی افزود: در حوزه جنگلداری و جنگل‌کاری، تولید ۴۶۰۰ اصله نهال گلدانی و انعقاد تفاهم‌نامه مشارکت در تولید سالانه ۱۰ هزار اصله نهال و آغاز عملیات اجرایی طرح مشارکتی جنگل‌کاری اقتصادی با گونه زیتون در اراضی بهاریه و جردوی در مساحت حدود ۵۰ هکتار صورت پذیرفت.

روشنی گفت: در حوزه حفاظت از منابع طبیعی ضمن اخذ سند تک‌برگ اراضی ملی در ۱۵ پلاک و در مساحتی بالغ‌بر ۱۵ هزار هکتار، پاسخگویی به بیش از ۶۰۰ فقره استعلامات واصله از دستگاه‌های اجرایی، ایجاد کمربند حفاظتی برای جداسازی اراضی ملی و مستثنیات به طول ۵ کیلومتر با جذب اعتبار بالغ‌بر ۱۵۰ میلیون تومان از اعتبارات تملک سرمایه‌ای، تشکیل ۴۰ فقره پرونده تخلف و قضایی باهدف برخورد قانونی با متخلفان و متجاوزان به عرصه منابع طبیعی و مبارزه با پدیده زمین‌خواری به سرانجام رسید.

وی در پایان با دعوت از مردم شهرستان به مشارکت در حفظ و احیای منابع طبیعی، از عموم شهروندان خواست هرگونه تجاوز و تخریب اراضی ملی را به شماره ۱۵۰۴ که به‌ صورت رایگان و پاسخگویی شبانه‌روزی فعال است، اطلاع دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.