×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولدگوساله‌ا‌ی با ۸ دست و پا در شهرستان کاشمر

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی کاشمر،گوساله‌ای دارای ۸ دست و پا در روستای محمدیه شهرستان کاشمربه دنیا آمد.

بنا بر این گزارش ، در پی این اتفاق که کلینیسین و دامپزشک بخش خصوصی این شهرستان جهت سخت زایی مراجعه کرده بود با این پدیده نادر و گوساله‌ای دارای ۸ دست و پا و مرده مواجه گردید و اظهار داشت پس از کمک به زایمان سخت گاو شاهد گوساله‌ ای با  ۸ دست و پا، وناقص الخلقه ای بودیم که که مرده به دنیا آمد.

وی در ادامه تصریح کرد در جنین این گوساله اندام های حرکتی اضافه یک گوساله دیگر تشکیل ولی به پدیده دوقلوختم نگردیده است که در بعضی منابع علمی به پدیده جنین عنکبوتی معروف است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر نیز در خصوص علت بروز موارد ناقص الخلقه زایی گفت: ناقص الخلقه زایی عموما به علت بروز نقص های ژنتیکی حاصل می شود که ممکن است  ناشی از استفاده از برخی داروها در دوره آبستنی یا تغییرات و جهش ژنتیکی وگاها وجود هم خونی بین دام نر و ماده باشد.

دکتر سعید خانزاده افزود:  بسیاری از این حیوانات یا مرده به دنیا می آیند و یا  در چند روز یا هفته اول پس از تولد به دلیل همین اختلالات تلف می شوند.

وی به دامداران توصیه کرد ضمن استفاده از مکمل های معدنی و ویتامین ها برای رفع کمبودهای دام قبل از آغاز دوره آبستنی، جهت جلوگیری از  بروز اینگونه موارد بهتر است از روش های نوین مانند تلقیح مصنوعی با استفاده از اسپرم مناسب جهت آبستنی دام های سنگین از لقاح گاوهای با نسبت فامیلی و هم خونی و در نتیجه موارد ناقص الخلقه زایی جلوگیری شود.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.