×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دولت سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه در سه حوزه به خلیل‌آباد تخصیص می‌دهد

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یار خراسانی، اظهار داشت: سالانه بالغ بر ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار لیتر سوخت با قیمت یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان و دارندگان ماشین‌آلات بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: یارانه این میزان سوخت در شهرستان خلیل‌آباد بالغ ۲۳ میلیارد تومان است که دولت به‌صورت سالیانه تخصیص می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۳۵۰ تن انواع کود یارانه‌ای در اختیار کشاورزان شهرستان قرار گرفت، تصریح کرد: دولت در این بخش بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان یارانه تخصیص داده است.

وی با اشاره به یارانه بخش آرد در شهرستان خلیل‌آباد، اذعان کرد: ۳۹۰ تن آرد یارانه‌ای به‌صورت ماهیانه به شهرستان خلیل‌آباد به شهرستان حمل می‌شود که یارانه آن در سال بالغ بر ۹۶ میلیارد تومان می‌شود.

شبان همچنین عنوان کرد: دولت در مجموع به‌صورت سالانه برای سه بخش سوخت تولیدکنندگان، کود کشاورزی و آرد بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه به شهرستان خلیل‌آباد تخصیص می‌دهد.

تداخل ۳۵ پلاک کشاورزی در خلیل‌آباد رفع شد

وی با بیان اینکه قرارگاه اسناد کشاورزی با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تشکیل شد که یک اقدام بسیار خوب محسوب می‌شود، تشریح کرد: در شهرستان خلیل‌آباد در قالب ۷۵ پلاک کار این قرارگاه را شروع کردیم و تداخل ۳۵ پلاک تا به امروز رفع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه امیدواریم باقی‌مانده آن تا پایان سال رفع شود، بیان کرد: کشاورزان و باغداران ما می‌توانند با هر سطح باغات خود برای درخواست سند شش‌دانگ باغ اقدام کنند و این از مطالبات کشاورزان بود تا باغات خود را سنددار کنند.

وی با اشاره به بحث خاموشی چاه موتورهای کشاورزی در شهرستان خلیل‌آباد، ابراز کرد: باتوجه‌به مصوبه‌ای که درگذشته وجود داشت در ابتدا بحث خاموشی چاه موتورها به دلیل خشکسالی‌ها ۶ روز در هفته روزی ۵ ساعت بود و با پیگیری‌ها این میزان به ۳ روز کاهش پیدا کرد.

شبان همچنین ادامه داد: در این مسیر فرماندار شهرستان و نماینده مردم نیز پیگیری‌های زیادی انجام دادند و این پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد و تا حدودی نتیجه داد و امیدواریم این درصد خاموشی‌ها را به حداقل برسانیم.

خلیل‌آباد یکی از پرتنش‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی در حوزه آب است

وی با بیان اینکه خلیل‌آباد یکی از پرتنش‌ترین شهرستان‌ها در حوزه آب در سطح استان خراسان رضوی محسوب می‌شود، تأکید کرد: مردم شهرستان خلیل‌آباد این نکته را مدنظر داشته باشند که بدون مالکیت آب اقدام به احداث باغ نکنند؛ ولی اگر به هر دلیلی تا به امروز احداث کرده‌اند از باغدارانی که مالکیت آب در چاه موتورها و استخرهای کشاورزی دارند به هم نوع خود کمک کنند تا از این تنش آبی عبور کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه یک آفت بسیار مهم و خطرناکی در سطح کشور با آن روبرو هستیم و بسیاری از استان‌های انگور خیز کشور درگیر آن هستند و بسیاری از باغات به‌واسطه این آفت خشک شده و از بین رفته است، اظهار داشت: این افت طی دو سال گذشته به شهرستان خلیل‌آباد هم سرایت کرده و ۳ روستای مزده، نصرآباد و ارغا را درگیر کرده است.

وی با اشاره به اینکه این آفت زنجره انگور به دلیل اینکه در عمق خاک قرار می‌گیرد و از ریشه گیاه تغذیه می‌کند، در شرایط فعلی به‌هیچ‌عنوان سموم شیمیایی کارساز نیست، خاطرنشان کرد: انواع و اقسام سموم شیمیایی برای این آفت امتحان شده و نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

کشاورزان مراقب افراد سودجو در راه مبارزه با آفت زنجره مو باشند

شبان همچنین تصریح کرد: تنها یک راه برای مبارزه با این آفت مهم و خطرناک وجود دارد و باید تخم‌ریزی‌هایی که این آفت بر روی درختان انگور انجام می‌دهد جمع‌آوری شود و مانع نفوذ این تخم‌ها به خاک شود و مالچ پلاستیک می‌تواند کمک شایانی به عدم نفوذ این آفت به خاک باشد.

وی با بیان اینکه بعضاً افراد سودجو توصیه به استفاده از سموم شیمیایی می‌کنند که به‌هیچ‌عنوان کارساز نیست، اذعان کرد: کشاورزان مراقب باشند که سرمایه خود را هدر ندهند و با انواع سموم شیمیایی خاک باغات خود را آلوده نکنند و تنها با جمع‌آوری آنها می‌توانند با این آفت مبارزه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه با مشارکت همگانی می‌توانیم با آفت زنجره مو مبارزه کنیم و آن را کنترل کنیم، عنوان کرد: کارشناسان مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد نیز آماده ارائه مشاوره به باغداران محترم هستند و اگر نیاز به بازدید از باغات باشد حتماً همکاری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در جهت بهبود کیفیت محصول تولیدی انگور اقدامات قابل‌توجهی در سطح باغات شهرستان خلیل‌آباد انجام شده است، تشریح کرد: تولید انگور در بستر گلخانه یکی از اقداماتی بود که در سطح شهرستان انجام شد و به‌صورت آزمایشی ۵۰۰ مترمربع باغ انگور زیر کشت گلخانه‌ای رفت.

طرح تغییر سیستم کاشت انگور در ۵۰۰ هکتار از باغات خلیل‌آباد  اجرا شد

شبان با تأکید بر اینکه هدف ما از اجرای این طرح، زودرس کردن انگور تولیدی در سطح شهرستان است، بیان کرد: سرشاخه کاری انگور در شهرستان اقدامی دیگری است که در جهت حذف باغات درجه ۳، تکثیر ارقام تجاری نظیر ترکمن و بهبود کیفیت انگور شهرستان خلیل‌آباد در سطح باغات انجام شد.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و ایستگاه تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی در دو سال اخیر در سطح شهرستان خلیل‌آباد انجام شده است، تأکید کرد: طرح با موفقیت انجام شد و در سال جاری هم با جدیت بیشتری در باغات دنبال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سومین راهکاری که برای ارتقای کیفیت انگور شهرستان خلیل‌آباد انجام دادیم بحث تغییر سیستم کاشت انگور بود، بیان کرد: تغییر سیستم پاچراغی به داربستی از جمله راهکارهایی بود که در حال اجرا است که این تغییر در راستای افزایش تولید، افزایش راندمان و افزایش عملکرد بود.

وی با تأکید بر اینکه در ۵ سال گذشته حدود ۵۰۰ هکتار از باغات خلیل‌آباد از سیستم پاچراغی به سیستم داربستی تغییر سیستم دادند، ابراز کرد: طرح تغییر سیستم کاشت از پاچراغی به داربستی طرح بسیار خوب، مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اجرایی است که با استقبال بسیار خوب باغداران شهرستان خلیل‌آباد روبرو شده است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.