×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز برداشت انگور از سطح ۴۵۰۰ مترمربع گلخانه در خلیل‌آباد

انگور خلیل‌آباد زودتر از موعد به بازار عرضه می‌شود

 

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد ، از شروع برداشت انگور در قطب تولید انگور استان، در بستر گلخانه خبر داد و اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای انگور رقم ترکمن و یاقوتی که به‌صورت پایلوت و آزمایشی در شهرستان خلیل‌آباد صورت‌گرفته بود برای سال دوم به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای درختان میوه در حال حاضر در دنیا در سطح کمی انجام می‌شود بااین‌حال به دلیل کاهش منابع آب‌وخاک در سال‌های اخیر کشت درختان میوه زیرپوشش گلخانه می‌تواند به‌صورت جدی مطرح شود، خاطرنشان کرد: این طرح به‌صورت  آزمایشی در سطح ۵۰۰ مترمربع در سال اول و در حال حاضر با مساحتی حدود ۴۵۰۰ مترمربع و با رقم ترکمن و یاقوتی در روستای ارغا اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه انگور ترکمن و یاقوتی جز رقم‌های زودرس است که در فضای باز تیرماه به بازار عرضه می‌شود؛ ولی با پرورش این رقم در شرایط گلخانه از اواخر فروردین‌ماه قابلیت عرضه به بازار را دارد، تصریح کرد: از نظر اقتصادی وقتی انگور در شرایط گلخانه پیش‌رس و نوبرانه به بازار عرضه شود با قیمت بالای ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از مزیت‌های این طرح، کاهش مصرف آب است، اذعان کرد: به علت نیاز آبی پایین تولید محصولات باغی نسبت به تولید سبزی و صیفی‌جات می‌تواند در اولویت کشت‌های گلخانه‌ای قرار بگیرد.

شبان کاهش مصرف میزان آب را از اهداف اجرای این طرح و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برشمرد و عنوان کرد: کاهش مخاطرات طبیعی مثل کاهش سرمازدگی، تگرگ و طوفان، افزایش کیفیت انگور تولیدی، افزایش تولید در واحد سطح از دیگر مزایای کشت‌های گلخانه‌ای است.

وی همچنین تشریح کرد: زودرس کردن انگور و رساندن محصول نوبرانه به بازار از دیگر اهداف توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تولید محصولات باغی در گلخانه است که می‌تواند کمک قابل‌توجهی به اقتصاد باغداران باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.