×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۵ روستای بردسکن در محاصره کانون بحرانی فرسایش بادی

مهندس حمید رضا اقبالی با گرامی داشت ۲۷ خردادماه روز جهانی بیابان زدایی، شعار امسال این روز را عبور ازخشکسالی با مشارکت همگانی عنوان کرد و گفت: ۱۶۰ هزار هکتار از عرصه های شهرستان بردسکن بیابان است و یکی از مهم ترین کانون های بحرانی فرسایش بادی استان خراسان خراسان رضوی در شهرستان بردسکن می باشد.

وی گفت: از جمله اقدامات موثر مقابله با بیابان زایی در شهرستان بردسکن تا کنون نهالکاری به مساحت ۳۵ هزار و دویست هکتار و بذرپاشی و بذرکاری ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار با گونه های مقاوم و بومی شهرستان بوده است .

وی اظهارداشت: در سال های دور روستای عزیزآباد در جنوب بردسکن براثر پیش روی کویر در زیر خاک مدفون شد و منابع طبیعی توانسته طی سنوات گذشته اقدامات موثری را در مقابله با بیابان زایی انجام دهد که از جمله آن می توان به اجرای مدیریت جنگل های دست کاشت در سطح هزار و ۵۰ هکتار و شناسایی کانون های آفات در سطح ۶۵۰ هکتار از تاغزارها در جنوب بردسکن اشاره کرد.

مهندس اقبالی به اجرای ۱۴ طرح مشارکت مردمی بیابان زدایی در شهرستان بردسکن اشاره کرد و گفت: دراین راستا ۸ هزار و ۱۷۷ هکتار از اراضی شهرستان توسط بخش خصوصی مدیریت می شود.

وی با بیان اینکه ایستگاه تولید نهال این اداره در روستای کاظم آباد از یک قدمت ۲۵ ساله برخوردار است گفت: دراین نهالستان گونه‌هایی از تاغ، آتریپلکس، قره داغ، عجوه، اشنیان و بره تاغ به منظور کشت در عرصه مورد نظر وجود دارد و ایستگاه تولید نهال کاظم آباد به منظور تولید نهال گونه‌های بیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله دراین نهالستان تولید شده است .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن عنوان کرد: مساحت کانون های بحرانی فرسایش بادی در خراسان رضوی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که در قالب ۳۰ کانون و در ۲۰ شهرستان واقع شده است که به شدت مستعد ایجاد آلودگی از نظر گرد و غبار هستند و یکی از مهم ترین این کانون ها در جنوب شهرستان بردسکن واقع شده است که ۱۵ درصد سطح کانون های بحرانی فرسایش بادی استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی شهرستان بردسکن ۷۶۰ هزار هکتار عرصه دارد که ۶۹۰ هزار هکتار آن اراضی ملی می باشد که ۱۶۰ هزار هکتار آن بیابان می باشد.

وی مشارکت احاد جامعه را در اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری مهم توصیف کرد و گفت: به منظور ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت های مردمی در زمینه کاشت و حفاظت از درختان در سال گذشته شهرستان بردسکن از جمله شهرستانهای پیشتاز در زمینه برگزاری پویش های نهالکاری،و بذرپاشی بوده است که دراین رابطه از آذرماه سال گذشته تاکنون ۲۸ پویش مردمی در سطح شهرستان بردسکن برگزار شد.

اقبالی با اشاره به شعار روز جهانی بیابان زدایی با عنوان عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی از قشرهای مختلف مردم خواست با توجه به وسعت عرصه های شهرستان بردسکن و کمبود نیرو این اداره را در راستای حفظ و حراست و مبارزه با آفات و اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری یاری دهند که خوشبختانه این مهم طی دوسال گذشته در شهرستان بردسکن رونق پیدا کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.