×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طرح شبکه زنبورداری به‌ صورت پایلوت در ۴ شهرستان خراسان رضوی اجرا شد

سیدرضا نبوی در بازدید از شهرهای کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن به ایسنا گفت: هرچند در گذشته کوچ زنبورداران به مناطق مختلف کشور به‌ صورت فردی انجام می‌شد و با توجه به کمبود نیروی متخصص در بخش زنبورداری مشکلاتی ایجاد شده بود اما با اجرای این طرح کوچ به مناطق مختلف به‌ صورت گروه‌های سه نفره صورت می‌گیرد و این افراد فقط در تبادل تجربیات و کمک و یاری‌رساندن با هم شریک هستند و در تولید و درآمد به‌ صورت فردی عمل می‌کنند و هیچ دخالتی در عملکرد یکدیگر ندارند.

وی بیان کرد: این مدل کاری در قالب شبکه‌سازی با حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی و چهار شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ عملیاتی می‌شود.

این زنبوردار نمونه استانی بیان کرد: برای اینکه تولید بیشتر و باکیفیت‌تری داشته باشیم، هر سال به ارتقای فعالیت‌مان توجه خاصی داریم.

وی عنوان کرد: هر سال با کوچ به مناطق مختلف کشور توانسته‌ایم تولیدات مختلف و باکیفیتی داشته باشیم.

راهبر طرح‌های زنبورداری کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی اشاره کرد: به دلیل اینکه پوشش گیاهی کلپوره در خطه جنوب خراسان از رشته‌کوه‌های سبزوار، بردسکن، کوهسرخ، کاشمر، کدکن، تربت‌ حیدریه تا خواف وجود دارد، عسل منطقه ترشیز بهترین کیفیت را در سطح استان داراست.

وی مهم‌ترین مشکلات بخش زنبورداری را نبود نیروی متخصص و افزایش قیمت نهاده‌های زنبورداری عنوان کرد و گفت: هرچند در گذشته از طرف دولت برای زنبورداران نهاده‌های سهمیه‌ای اختصاص می‌یافت اما با آزادسازی قیمت‌ها این نهاده‌ها حذف شده و اگر به صنعت زنبورداری کمک نشود، فعالان این حرفه دلسرد شده و زنبورداری را کنار خواهند گذاشت.

نبوی با بیان اینکه نگاه ویژه به صنعت زنبورداری یعنی خودکفایی در بخش‌های مختلف کشاورزی است، گفت: ایران با توجه به گونه‌های مختلف گیاهان دارویی شهدزا و گرده‌زا و اقلیم‌های متفاوت چهار فصل از جمله بهترین کشورها برای زنبورداری و تولید فرآورده‌های طبیعی  زنبور عسل است.

وی با ابراز تاسف از این‌که شاهد ورود عسل‌های تقلبی و یا صنعتی بی‌کیفیت در بازار هستیم که عملا به تولیدکنندگان ضربه بزرگی وارد کرده است، افزود: کمیته‌های فنی با همکاری اتحادیه زنبورداران استان و معاونت تولیدات دامی جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی، سازمان تعاون استان و ادارات و تشکل‌های زنبورداری شهرستانی در جمع‌آوری عسل‌های تقلبی از بعضی مراکز فروش در سطح بازار موفق عمل کرده‌ایم و هم‌چنان در تلاشیم که عسل‌های تقلبی را از سطح بازار جمع‌آوری نماییم.

زنبوردار نمونه استان از شهروندان خواست در مرحله اول مستقیما از تولیدکننده واقعی و در مرحله دوم از فروشندگان قابل‌ اطمینان و یا برندهای شناخته شده استان عسل مصرفی خود را تهیه نمایند.

وی با بیان این‌که صنعت زنبورداری یک صنعت پایه بوده و تمام تولیدات کشاورزی، باغی جنگل‌ها و مراتع در گرو گرده‌افشانی این حشره‌ کوچک است، اظهار کرد: در حال حاضر به جد نیازمند توسعه این صنعت هستیم.

نبوی با بیان اینکه از این‌که صنعت زنبورداری با حمایت دولت می‌تواند به جایگاه اصلی خود برسد، عنوان کرد: هرچند یکی از مشکلات کشور بیکاری عنوان می‌شود اما با توسعه و افزایش کلنی‌های زنبورعسل می‌توان تاحدودی این مشکل را رفع نمود.

راهبر طرح‌های زنبورداری کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌ رضوی افزود: با توجه به این‌که ایران منطقه ویژه‌ای برای تولید عسل و فرآورده‌های آن است، می‌توان محصولات قابل‌ اطمینان‌تری برای مصرف داخل کشور و هم‌چنین صادرات به کشورهای دیگر تولید کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.