×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت کشت گیاهان دارویی در اراضی کم‌بازده کوهسرخ

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ گفت: ترویـج دیم‌کاری گیاهـان دارویـی بومی بـا روش‌های فنـی همـگام با طبیعـت، راهکاری بـرای اسـتفاده بهینه از ظرفیت‌های طبیعی شهرستان و تحقـق برنامه‌های اشـتغال، تولیـد، فـرآوری و ایجـاد ارزش افزوده در جوامع روسـتایی و عشـایری است.
حجت صفرنژاد افزود: هدف اصلـی در دیم‌کاری، اسـتفاده صحیح از نزولات آسـمانی و برنامه‌ریزی تولیـد گیاهـان دارویـی دیـم سـازگار و با ارزش اسـت که معمولاً این نوع کشـت در اراضی شیب‌دار صـورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: گیاهان دارویی چندسـاله یـا دائمـی بـا ایجـاد پوشـش گیاهـی و گسـترش سیستم ریشه دوانی خود، از فرسـایش خـاک جلوگیـری می‌کند و ضمـن افزایـش مـاده آلـی، طـی چندیـن سـال، در اقلیم‌های مناسـب تولید مناسـب خواهند داشـت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ یادآور شد: از طرفی دیگر اسـتفاده از گیاهـان دارویـی چندسـاله، لـزوم رهاسـازی زمین برای یکسـال بـه عنوان آیـش و فقدان بهره‌وری اقتصـادی زمین‌های دیـم را منتفی می‌کنـد.
وی ادامه داد: در ایـن راسـتا با اسـتفاده دائمـی از اراضی دیـم و بهره‌گیری از گیاهـان سـازگار و مفیـد، ضمن حفـظ رطوبت خـاک و جلوگیری از تبخیـر سـطحی با ایجاد پوشـش گیاهی، هر سـاله مـاده آلی خاک و ظرفیـت جـذب آب نیـز افزایـش می‌یابد/
این مسئول اظهار داشت: بر این اساس، انتخـاب مناسب‌ترین گونه گیاه دارویی بـرای دیم‌کاری در شـرایط اقلیمـی دیم‌زار‌های شهرستان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار اسـت.
مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ افزود: از مهمترین گیاهان دارویی بومی، کم توقع و قابل کشت در شرایط اقلیمی شهرستان می‌توان به آنغوزه، ریواس، ترنگبین، گل محمدی، آویشن و زعفران اشاره کرد که می‌توانند در دیم‌زار‌های کم بازده که کاشت گندم و جو به دلیل محدودیت منابع آب و خاک توجیه اقتصادی ندارند و نیز برای جلوگیری از فرسایش زمین‌های کشاورزی که اکنون به دلیل کمبود آب کشت نمی‌شوند، استفاده شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.