×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اسناد بزرگ‌ترین بادامستان دیم کشور به نام باغداران برگشت داده می‌شود

حمیدرضا مداح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از پیگیری‌های جدی جهاد کشاورزی کوهسرخ در حوزه رفع تداخلات کشاورزی، رفع مشکلات بادامستان‌های دیمی است که در گذشته نه چندان دور به ثبت منابع طبیعی داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک با اجرای طرح رفع تداخلات کشاورزی، تمام اراضی بادامستان‌های دیمی که ثابت شود از گذشته در اختیار باغداران و کشاورزان بوده به صاحبان اصلی بر خواهد گشت.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ بیان کرد: در حال حاضر هیچ منعی برای بهره‌برداری باغداران از این بادامستان‌ها نیست، فقط چون اراضی ملی اعلام شده دخل و تصرف در برش چوب و ساخت ساز ممنوعیت دارد.

وی با بیان اینکه در یک مدت زمانی سه ساله این مشکل رفع خواهد شد، اظهار کرد: هرچند اراضی ملی محسوب شده ولی با توجه به اسناد موجود این زمین‌ها متعلق به باغداران است و برای کشاورزان سند خواهد خورد.

مداح در ادامه با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از این بادامستان که سطح زیر کشت آن در گذشته حدود ۲۰ هزار هکتار بوده به دلیل خشکسالی از بین رفته است، گفت: بادامستان‌های دیم بخش کوهسرخ یکی از مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی منحصر به فرد کشور بوده که نجات آن ضروری است.

وی تأکید کرد: نجات بادامستان کوهسرخ نه تنها بهره اقتصادی بسیاری برای کشاورزان دارد، بلکه در جهت حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی نقش عمده‌ای خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ با بیان اینکه پس از ارتقاء ریوش یکی از دغدغه‌های بزرگ دامداران اماکن دامی‌شان بود، افزود: هرچند بالغ‌بر ۹۵ درصد مردم کوهسرخ و به خصوص ریوش از کشاورزی و دامداری ارتزاق دارند اما با توجه به خسارت‌های متعددی که در بخش کشاورزی به خصوص محصولات سردرختی داشته‌ایم بیشتر بهره‌برداران به سمت دامداری رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه بیشتر جوانان به جای مهاجرت به سمت دامداری در خود شهرستان رفته‌اند، بیان کرد: اکنون یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این بخش دامداری‌هایی هستند که در حریم شهر قرار گرفته‌اند.

مداح اظهار کرد: هرچند تلاش ما بر ایجاد شهرک و مجتمع دام‌پروری در موقعیت مناسب است ولی چون پروسه طولانی‌مدتی دارد برای رفع مشکل چاره نداریم تا از دامدارانی که در حریم شهر هستند به صورت موقت حمایت کنیم.

وی همچنین در خصوص تأمین کود شیمیایی گفت: هرچند کوهسرخ شهرستانی جدید تأسیس است و به تبع جهاد کشاورزی هم در سال ۱۴۰۰ مستقل شده ولی در همین فرصت برای حل مشکل کود کشاورزی دو واحد کارگزاری اصلی را در شهرستان مستقر نمودیم که به سه واحد افزایش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ تصریح کرد: شهرستان کوهسرخ با جذب حداکثری کود شیمیایی رتبه اول استان را دارد و اکنون نگرانی در خصوص تأمین کود نداریم.

وی ادامه داد: شهرستان تازه تاسیس کوهسرخ در جنوب غرب خراسان رضوی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای این استان دارای بزرگترین بادامستان دیم ایران و محصولات زراعی، باغی، کوهی و دارویی خاص، منطقه‌ای مستعد برای توسعه در بخش‌های گردشگری کشاورزی است.

مداح بیان کرد: فعالیت‌های کشاورزی مردم کوهسرخ تنوع ویژه‌ای دارد به طوری‌که در این شهرستان بیش از ۳۵ نوع محصول زراعی و ۲۰ نوع محصول باغی تولید می‌شود که همه این توانمندی‌ها زمینه را برای توسعه گردشگری کشاورزی فراهم نموده و در کنار آن می‌توان با توجه به رونق کشاورزی به سالم، طبیعی و ارگانیک بودن محصولات منطقه توجه ویژه نمود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.