×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اولین مزرعه الگویی زراعی گیاه آنغوزه در شهرستان کاشمر کشت شد

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی کاشمر با پیگیری های جهاد کشاورزی و جذب و توزیع بیش از ۱۰ هزار نشاءگیاه آنغوزه اولین مزرعه الگویی شهرستان در سطح حدود یک هکتار ایجاد شد.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از کشت اولین مزرعه زراعی گیاه آنغوزه بصورت پایلوت در شهرستان کاشمر خبر داد و گفت:گیاه دارویی آنغوزه جزء گیاهان باارزش در میان گیاهان دارویی است که با سرمایه‌گذاری در این بخش و همچنین صادرات شیره آنغوزه ضمن ایجاد اشتغال می تواند درآمدزایی فراوانی برای مردم منطقه درپی داشته باشد.
کاظم قربان پور افزود:شیره آنغوزه اصلی‌ترین و باارزش‌ترین محصول تولیدی آنغوزه است که می‌تواند سودآوری بسیار خوبی برای کشاورزان فراهم کند.
وی ادامه داد:به‌طورمعمول در هر هکتار می‌توان حدود ۷ هزار بوته آنغوزه کاشت که معمولاً هر گیاه آنغوزه ۲۰ تا ۴۰ گرم شیردهی دارد و از شیره آن ده‌ها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می‌آید.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بیان کرد:از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺻﻤﻎ آﻧﻐﻮزه ﮐﺎرﺑﺮد زﯾﺎدی در ﺻﻨﻌﺖ و ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻧﻮﯾﻦ دارد؛ ﻟﺬا ﮐﺸﺖ و ﭘﺮورش گیاه دارویی آنغوزه در راستای تغییر الگوی کشت و ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ کسب‌و‌کار ﺳﻮدآور به کشاورزان توصیه می گردد.
قربان پور اظهار داشت: بهره برداری از گیاه آنغوزه سود قابل ملاحضه ای دارد که متاسفانه به دلیل نبودن صنایع تبدیلی و عدم دسترسی به بازار های جهانی بصورت خام به دیگر کشورها صادر می شود و سود اصلی آن نصیب دلالان و تجار فعال در این بخش می گردد.
وی خاطر نشان کرد:ایجاد مزارع آنغوزه به عنوان گیاهی با نیاز آبی پایین و بهره‌ وری اقتصادی بالا از مناسب‌ترین انتخاب‌ها جهت معیشت جانبی پایدار و در راستای کاهش فشار به منابع آبی و مراتع بوده و منافع اقتصادی مطلوبی را عاید بهره برداران می‌کند.
وی تصریح کرد: ﮔﯿﺎه آنغوزه در ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﺑﻪ ﺷﺪت ﻣﻮرد ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻧﺴﻞ آن در ﻣﻌﺮض اﻧﻘﺮاض اﺳﺖ لذا با کشت بصورت زراعی علاوه بر حفظ این گیاه ارزشمند می توان تخریب منابع طبیعی و محیط زیست را نیزکاهش داد.

کشت گیاه آنغوزه در کاشمر برای اولین بار

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.