×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
توسعه کشت گلخانه‌ای در خلیل‌آباد یک ضرورت است

گلخانه‌ها به‌عنوان یکی از بسترها و ظرفیت‌های تولید محصولات کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی مردم فصل جدیدی را در دنیای کشاورزی پیشرفته و امروزی برای خود گشوده‌اند و در سال‌های اخیر دولت و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی با درک اهمیت این موضوع، اهتمام ویژه‌ای به توسعه کشت گلخانه‌ای دارند.

خلیل‌آباد یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی است که مهد کشاورزی و تولید بسیاری از محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و عوامل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود عملکرد تولید محصولات در فضای باز با تهدیداتی روبرو باشد.

در زمان کنونی باتوجه‌به خطر کمبود منابع آبی در سطح استان و شهرستان و اهمیت تأمین امنیت غذایی مردم، وجود دارد، توسعه گلخانه‌ها با ایجاد فضا و شرایط کاملاً مطلوب برای رشد محصولات کشاورزی باکیفیت در محیط‌های قابل‌کنترل سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره‌وری در استفاده از اراضی و نهاده‌های تولید و ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا می‌کند.

عوامل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد کشت گلخانه‌ای نسبت به سایر روش‌ها در بخش کشاورزی ارجح است؛ زیرا در این نوع کشت با مصرف تنها یک‌دهم آب نسبت به روش کشاورزی سنتی، بازدهی تولید بالا بوده و در بستر کشت نسبت به روش سنتی ۱۰ برابر محصول بیشتری تولید می‌کند.

در کشت گلخانه‌ای به علت فضای کنترل شده و قابل‌تغییر، امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات فصلی نسبت به فضای آزاد آسان‌تر بوده؛ بنابراین ازبین‌رفتن محصولات و سرمایه، کشاورزان و سرمایه‌گذاران را تهدید نمی‌کند؛ زیرا فضای کنترل شده موجب می‌شود نیاز به استفاده از سم کاهش یابد و محیط زیست نیز از تأثیرات مخرب سموم شیمیایی مورداستفاده در روش کشاورزی روباز و سنتی در امان بماند.

سرانه تولید یک مترمربع فضای گلخانه با یک هکتار فضای باز برابری می‌کند

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صبح توس؛ با بیان اینکه اولویت جهاد کشاورزی خلیل‌آباد بحث توسعه کشت گلخانه‌ای است، اظهار داشت: در ۲ سال اخیر در این حوزه باتوجه‌به همت، تلاش و پشت کاری که متقاضیان داشتند توانستیم بالغ بر ۳ هکتار به سطح گلخانه‌های شهرستان اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه جایگاه کشت گلخانه با عبور از سطح ۱۰ هکتار به جایگاه خوبی رسیده است، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۴ هکتار دیگر متقاضی تأسیس گلخانه در سطح شهرستان داریم که در صورتی شرایط لازم را داشته باشند مجوز آن‌ها صادر خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه هر هزار متر گلخانه که احداث می‌شود میانگین تولید آن به‌اندازه یک هکتار در فضای باز است، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال سرانه تولید محصول خیار ۲۰ کیلوگرم در هر مترمربع گلخانه است که در این میزان در هر هکتار فضای باز نهایت می‌توانیم ۲۰ تن با نهایت مصرف آب برداشت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه گلخانه‌داران خلیل‌آباد امروزه از روش‌های روز کشاورزی استفاده می‌کنند و توانستند سرانه تولید در هر مترمربع فضای گلخانه را به ۶۰ کیلوگرم برسانند، اذعان کرد: به دنبال این هستیم که این افراد را به‌عنوان نمونه کشوری معرفی کنیم.

شبان با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که امروز دنبال می‌کنیم احداث گلخانه‌های کوچک‌مقیاس است، عنوان کرد: اگر افرادی زمین ۳۰۰ متری در بافت مسکونی و شهری داشته باشند طی ۴۸ ساعت صدور مجوز برای متقاضیان انجام می‌شود تا در این گلخانه کوچک مهارت لازم را کسب کنند و بعد به سمت احداث گلخانه‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری بیشتر حرکت کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.