×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یادواره شهدای تخریب ترشیز بزرگ برگزار شد

به فرموده امام خمینی (ره) شهدا در قههه مستانه‌شان عند ربهم یرزقون هستند و چه زیبا شهید سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم نگاشته و روایت کرده است که: «شهادت در اسلام مرگی نیست که دشمن بر مجاهد تحمیل کند، بلکه انتخابی است که وی با تمام آگاهی و شعور و شناختنش به آن می‌رسد».

با این مقدمه یادی کنیم از شهدا بویژه شهدای تخریب ترشیز بزرگ که در زمان هشت سال جنگ تحمیلی رشادتهای عطیمی از خود به یادگار گذاشتند و نخست با تخریب هوای نفس، در تخریب میدانهای مین دشمن، موفق عمل کردند و چه زیبا که رزمندگان گروه تخریب لشکر ۵ نصر که اکنون شهدای زنده و یادگاران دوران دفاع مقدس هستند یاد و نام شهدای تخریب را با جلسات ماهانه خود زنده نگه می‌دارند.

اما جلسه ماهانه مردادماه این عزیزان متفاوت برگزار شد؛ متفاوت از این نظر که از مشهد راهی سفر به منطقه ترشیز شدند تا با زیارت مزار همرزمانشان در روستای فروتقه، کاشمر و خلیل آباد جانی تازه کنند و با روایت خاطرات آن دوران ذره‌ایی از خلوص شهدایمان را به نمایش بگذارند و یادشان را زنده نگه دارند که به فرموده مقام معظم رهبری زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست.

رزمندگان و جانبازان و بازماندگان گروه تخریب لشکر ۵ نصر همراه با خانواده‌های خود و به همت ستاد مردمی بچه های تخریب در سالروز ورود آزادگان به وطن، ۲۶ مردادماه راهی دیار ترشیز شدند و سفر و دیدار با همرزمان خود را از روستای فروتقه آغاز کردند.

مردم ولایتمدار روستای فروتقه، ۴۵ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند و همچنان پای دقاع از ارزشهای اسلام و انقلاب ایستاده‌اند و در سالروز آزادی آزادگان، میزبان همرزمان شهدای خود شدند.

همه آمده بودند. مسیر مزار شهدای روستا مزین به تصویر شهدا بود و همخوانی زیارت عاشورا در فضای روستا طنین انداز شده بود و تعدادی از همرزمان شهدای تخریب برای مهمانان از خاطرات عزیزانی روایت می‌کردند که بهترین سالهای عمر خود را در راه دفاع از وطن گذراندند و حتی از جان خود در این راه گذشتند و امنیت امروز را به امانت به ما سپردند.

مدیریت اقامتگاه بومگردی تنسگل نیز به میدان آمده بود و مقدم یادگاران دوران دفاع مقدس را به اقامتگاه گرامی داشت و با مهمان نوازی بسیار خوب خود، برگ دیگری بر خاطرات ماندگار افزود و فضایی شد برای دورهمی صمیمی خانوادگی و روایت راویان دفاع مقدس از خاطرات آن زمان.

حمیدرضا مطیع ترشیزی، برادر شهید و  از همرزمان و جانبازان گروه تخریب لشکر پنج نصر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: با همکاری شورای اسلامی روستای فروتقه و پایگاه بسیج سردار شهید محمدرضا هادی که جزو سردارن و بزرگان تخریب بود این مراسم در روستای فروتقه برگزار شد.

وی افزود: ادامه برنامه‌ها در شهرستان کاشمر و خلیل آباد برگزار می‌شود و زیارت مزار شهید حیدر گلبازی واقع در روستای نصرآباد هم جزو برنامه‌های ماست. شهید گلبازی، شهید معروف گروه تخریب که در اردوگاه عراق به شهادت رسید و عطر بعد از شهادتش همه جا پیچید.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان داشت: هر چه داریم از شهدا داریم و این برنامه به صورت خودجوش و مردمی برگزار شد و زیارت مزار همرزمان شهید گروه تخریب از جمله سردار شهید محمدرضا هادی در روستای فروتقه و شهیدان شهابی و شهید رستگار از روستای شفیع آباد و شهید حیدر گلبازی از روستای نصر آباد و شهدای تخریب شهرستان کاشمر در برنامه بود که انجام شد.

مطیع ترشیزی ادامه داد: خاطره گویی از شهدا و دوران دفاع مقدس، بهترین سخنرانی است. بویژه که مطالب ناگفته بیان می‌شود و هر کدام از این عزیزان، گنجینه‌ایی از خاطرات هستند.

وی با بیان اینکه به برکت حضور دوستان، دو الی سه هفته است که جلسات مستمری برای برگزاری این اردوی فرهنگی زیارتی برگزار شد گفت: قصد داریم دائره المعارف تصویری در جهت ماندگاری تاریخ شفاهی گروه تخریب دفاع مقدس از دیار ترشیز تهیه شود و به یادگار بماند.

این جانبار گروه تخریب دوران دفاع مقدس گفت: مقام معظم رهبری تأکید دارند که یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم و ما هر چقدر که کار می‌کنیم باز هم می‌بینیم که کار عقب مانده زیاد داریم انشاءالله هر کدام از ما یک قسمت از کار را پیش ببریم و این گنجینه که از زمان جنگ باقی مانده و برکات زیادی برای کشور ما داشته و دارد بتوانیم همراه با شفافیت به نسل های بعدی منتقل کنیم و اجازه ندهیم که تحریف شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در بین مسئولیت های مختلف، مسئولیت تخریب چی را در زمان دفاع مقدس انتخاب کردید مسئولیتی که اولین اشتباه، آخرین اشتباه رقم می‌خورد؟ بیان داشت: تخریب واحدی بود که کاری بسیار خطرناک و پر ریسک بود و بچه های تخریب معمولا استراحت نداشتند  چه قبل از عملیات و چه بعد از عملیات.

مطیع ترشیزی افزود: بعد از عملیات به مدت یک ماه، شب تا صبح جلو خط نیروهای خودی را مین کاری می‌کردیم و بعد از استراحتی کوتاه می‌آمدیم پشت خط و مین‌های عراقی که سر راه نیروهای خودی بود را پاکسازی می‌کردیم. اما در کنار همه این سختی ها بسیار بسیار کار لذت بخش و بسیار آرامش بخشی بود بویژه در کنار بچه‌هایی که وقتی در کنارشون قرار می‌گرفتیم هیچ حسی به جز حس آرامش نداشتیم.

وی اظهار کرد: چون بردار بزرگترم قبل از من در واحد تخریب بود به روحیات و خلوص بچه های تخریب واقعا علاقه مند شده بودم و من هم جذب شدم و خداوند به ما توفیق داد که در این مسیر قدم بردارم و از خداوند می‌خواهم در این مسیر ولایت که هستم همچنان تداوم داشته باشد و توفیق خدمت به اسلام و شهدا را داشته باشم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس که به روایتی شهید زنده است در پاسخ به سؤال خبرنگار ترشیز خوان که چه پیامی برای مردم بویژه جوانان و نوجوانان ما دارید بیان کرد: اکثر وصیت نامه های شهدا را که مطالعه می‌کنیم توصیه شده که پشتیبان ولایت فقیه باشیم که ستون انقلاب است و به معنای واقعی پشتیبان ولایت فقیه باشیم و اصل این است که هر کس در هر جایگاهی که هست بتواند کارش را به نحو احسن انجام دهد و این خدمت به نظام و انقلاب ما است.

بعد از زیارت مزار شهدای روستای فروتقه و دورهمی صمیمی در اقامتگاه تنسگل، ادامه مراسم خاطره گویی برای اهالی روستا و مهمانان در حسینیه روستا برگزار شد.

صدای الله اکبر در فضای روستا پیچید و نماز ظهر و عصر به جماعت برگزار شد. بعد از نماز و صرف ناهار و استراحتی کوتاه در اقامتگاه بومگردی تنسگل، مهمانان با همراهی میزبانان خود راهی زیارتگاه شهید مدرس (ره) شدند. مردی که برای تمام تاریخ فریاد زد که «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست.»

مجید خدامی، نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس در شهرستان کاشمر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: امروز مصادف با ۲۶ مردادماه، سالروز ورود آزادگان است و در این ایام در سال ۱۳۶۲ عملیات والفجر ۳ را داشتیم که در این عملیات تعدادی از عزیزانمان به شهادت رسیدند از جمله عزیزانی از گروه تخریب لشکر ۵ نصر و تیپ ۲۱ امام رضا و ویژه شهدا و جوادالائمه که امروز در خدمت آنها بودیم از استان تشریف آورده بودند و گرامیداشت یاد شهدا و شهدایی چون یوسف براهینی فر، عباس عاصمی و علیرضا عامری از شهدای تخریب بودند که حدود ۴۰ سال پیش در چنین روزهایی به شهادت رسیدند.

خدامی افزود: دوستان تخریب هر ماه در مشهد جلسه دارند و این ماه را دعوت کردیم به کاشمر که جلسه را در کاشمر برگزار کنند که بخشی در روستای فروتقه بر سر مزار همرزمشان شهید هادی برگزار شد و بخشی هم در آرامگاه شهید مدرس همزمان با اختتامیه مسابقه کتابخوانی ماه مهاجر، مروبط به داستان زندگی شهید یوسف براهنی‌فر برگزار شد.

وی تأکید کرد: این عزیزان هر کدامشان شهدای زنده اند و به عنوان فداکاران بی همتای جنگ می‌شناسیم و واقعا هم اغراق نیست چرا که نیروهای تخریب باید حتما راه را باز می‌کردند که نیروهای اطلاعات بروند و شناسایی کنند و باید راه را باز می‌کردند و مین ها را خنثی می‌کردند تا فرماندهان بتوانند مناطق جنگی را شناسایی کنند.

نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس در شهرستان کاشمر ادامه داد: شب عملیات هم اولین گروهی که می رفتند زیر پای دشمن و مسیر عملیات را باز می کردند بچه های تخریب بودند لذا اینها همیشه در پیشانی خطر بودند و خطرپذیرترین نیروهای دفاع مقدس نیروهای تخریب بودند که معمولا از هر دو الی سه نفر این عزیزان دونفر آنها شهید شده و این عزیزانی که امروز آمدند، بارها و بارها تا مرز شهادت رفته بودند و بعضی قطع عضو بودند اما روحیه و ایمان بسیار بالایی که دارند از اینها باید برای ادامه زندگی درس بگیریم.

وی در رابطه با آمار شهدای تخریب ترشیز بزرگ گفت: طبق آخرین آماری که احصاء کردیم ۷۳ نفر شهدای تخریب شهدای منطقه ترشیز بزرگ هستند که به نوبه خود در استان خراسان رضوی به نسبت جمعیت شهرستان کاشمر در آن زمان بالاترین درصد را دارد. هم نیروهای تخریب که عازم جبهه شدند و هم شهدای عزیزمان.

خدامی در پاسخ به این سؤال خبرنگار که یادواره شهدای تخریب چندمین بار است که برگزار می‌شود؟ گفت: جند سال پیش یادواره شهدای تخریب با محوریت شهید عاصمی در شهرستان کاشمر  در ۱۳ دیماه در سالگرد شهادت سردار شهید علیرضا عاصمی برگزار شد که دوستان شهید از اردوگاه شهدای تخریب که اکثر بچه های تهران و اصفهان و باختران و غیره بودند آمدند و یادواره باشکوهی برگزار شد و همه این ۷۳ نفر شهید گروه تخریب همراه با خانواده این عزیزان قدردانی کردیم و در واقع این دومین برنامه شهدای تخریب است که در منطقه ترشیز بزرگ برگزار می‌شود و امیدواریم که بتوانیم برنامه بعدی را با محتوای بهتر ارائه کنیم.

وی اظهار داشت: این مراسم با همکاری ستاد مردمی بچه های تخریب برگزار شد و ما هم به عنوان نماینده دفتر حفظ آثار کمکشان کردیم ولی بیشتر حجم کار را ستاد مردمی استقبال از رزمندگان تخریب خراسان رضوی انجام دادند و پای کار بودند که جای تقدیر و تشکر دارد.

نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس در شهرستان کاشمر بیان داشت: امیدواریم جوانان عزیزمان، شهدای تخریب را بهتر بشناسند؛ وصیت نامه‌هایشان را بخوانند؛ وصیت نامه شهدا مخصوصا وصیت نامه شهدای تخریب را مطالعه کنند که چرا راه آینده همه ما است و به فرموده رهبر معظم انقلاب می‌شود با این ستاره ها راه را پیدا کرد و انتظارمان این است که جوانها از شهدای تخریب الگو بگیرند.

وی تأکید کرد: امنیت را همه رزمندگان و شهدا برقرار کردند و جوانان و نوجوانان ما از این امنیت استفاده خوب ببرند و خدایی نکرده سوء استفاده نکنند. هم در زمینه اخلاقی و هم در زمینه اقتصادی و هم در زمینه سیاسی و سوء استفاده نکنند و از این امنیت در جهت حفظ ارزشهای انقلاب استفاده کنند و همه بدانند این امنیت به قیمت خون شهدا به دست آمده و اتفاقی نبوده است.

خدامی یادآور شد: جوانان و نوجوانان ما در دوران دفاع مقدس و اکنون نیز در دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب خوش درخشیدند و باید همه تلاش کنیم که در حفظ این امنیت سهل انگاری نشود و متأسفانه می‌بینیم گاهی از این امنیت سوء‌استفاده‌هایی می‌شود. که هم ظلم به خودشان اسنت و هم به شهداء و قطعا با جهاد تبیین و آگاهی بخشی شاهد عزت روزافزون کشورمان هستیم.

در ادامه مراسم شاهد مادر شهیدی هستیم که عکس شهیدانش را در آغوش گرفته و به یاد شهیدان بر سر مزار شهدا حاضر شده بود. خبرنگار ما در مصاحبه‌ایی کوتاه با این مادر شهید به گفت‌و‌گو نشسته که در ادامه آمده است.

فاطمه فتاحی، مادر شهید نورانی و همسر شهید نورانی و مادر دو جانباز  در پاسخ به خبرنگار ترشیز خوان که به عنوان مادر و همسر شهید چه پیامی به مردم و جوانان دارید گفت: خدا جوانهای ما را عاقبت بخیر کند و با کمک قرآن و اسلام در کار و زندگی‌شان موفق باشند.

همسر شهید نورانی که فرزند برادرش نیز به فیض عظیم شهادت نائل آمده بیان داشت: خدایا به حق فاطمه زهرا (س)، جوانان ما سالم باشند و قدم در راه خدا بردارند که راه خدا، راه الله. راه محمد رسول الله و علی ولی الله (ع) راه رستگاری است.

این مادر و همسر شهید که مادر دو جانباز نیز می‌باشد اظهار کرد: فرزندان این مرز و بوم زنده باشند و درسشان را بخوانند و عاقبت بخیر باشند و زندگی‌شان سرو سامان بگیرد و در راه اسلام و قرآن خدمت کنند.

دوست داشتیم با همه یادگاران و همرزمان گروه تخریب مصاحبه داشته باشیم اما زمان و حجم برنامه‌ها این اجازه را به ما نمی داد به نمایندگی از دوستان گروه تخریب با یکی از جانبازان و یادگاران گروه تخریب دفاع مقدس به نام محمد صمدی هم کلام شدیم و مصاحبه‌ایی انجام دادیم.

جانباز محمد صمدی که اکنون عضو شورای اسلامی روستای فرگ و از شهدای زنده گروه تخریب است در عملیات‌های والفجر یک، والفجر ۳، والفجر ۴ و عملیات‌های رمضان، خیبر و بدر و عمیات میمک حضور فعالی داشته است و مدت چهار سال در گروه تخریب فعالیت داشته و بر اثر شدت مجروحیت مدت دو سال در بیمارستان بستری بوده و اکنون همچنان با وجود مجروخیت های زمان جنگ در مسیر خدمت به مردم زمان نمی‌شناسد و با همراهی همسرش همچنان با روحیه به مردم خدمت می‌کند.

این رزمنده و یادگار دوران دفاع مقدس در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید به عنوان فردی که بهترین سالهای زندگیش را در جبهه بوده چه توصیه‌ای به مردم و جوانان دارید؟ گفت: زمانی که ما در جبهه بودیم یکی از بهترین ذکرها ذکر صلوات از بچه‌ها دور نبود و بچه های تخریب به کاری که انجام می دادند ایمان داشتند و هیچ وقت بدون وضو نبودند.

صمدی افزود: حتی در زمان عملیات در حالت رفتن نمازمان را می‌خواندیم و از نماز غافل نبودیم و در منطقه که بودیم جلسه قرآن بچه ها ترک نمی‌شد و در واحد تخریب، سوره واقعه هر شب خوانده می‌شد.

این رزمنده تخریب چی بیان داشت: در مدت زمان ۲۴ ساعتی که در واحد تخریب بودیم به دو ساعت هم نمی‌کشید که استراحت کنیم. چون ایمان داشتیم و ائمه به ما کمک می‌کردند و خستگی از ما دور بود و واقعا برای ما مفهومی نداشت.

وی ادامه داد: توصیه‌ایی که به جوانها داریم این است که سعی کنند به مساجد بروند و مسجد ها را پر کنند که ما خونها دادیم برای این انقلاب تا به پیروزی رسید.

صمدی بیان داشت: در زمان جنگ رزمنده‌ایی داشتیم که در عملیات پای او قطع شده بود اما با همان پای قطع شده حدود یک کیلومتر سینه خیز می‌آمد تا خللی در عملیات پیش نیاید و یا اینکه رزمندگان خودشان را سیم های خاردار می‌انداختند تا بقیه نیروها بتوانند از موانع عبور کنند و عملیات با موفقیت انجام شود.

این شهید زنده با اشاره به اینکه روستای فرگ تعداد ۳۰ شهید تقدیم انقلاب کرده و ۷۰ نفر جانباز و پنج نفر هم آزاده داریم یادآور شد: بچه های تخریب بدون وضو وارد عملیات نمی‌شدند. ذکرشان صلوات بود و هر موفقیتی نیاز به تقوا و زمان شناسی دارد و واقعا فرماندهان و رزمندگان ما موقع شناس بودند و اکنون نیز باید این مهم رعایت شود تا به پیروزی‌های عظیم دست یابیم.

مراسم ادامه داشت و بعد از زیارت مزار شهید مدرس (ره) و شهدا، یادواره شهدای تخریب در شهرستان خلیل آباد برگزار شد.

همه آمده بودند، نماینده مردم دیار ترشیز در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، امام جمعه، بخشداران، دهیاران، شورای اسلامی، مسئولین نیروی انتظامی و سپاه پاسداران و حضور مادران شهدا و خانواده‌های شهدا که فضای مجلس را معنوی تر کرده بود.

ترشیزخوان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.