×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۸۵ درصد از اهداکنندگان خون در خراسان رضوی مستمر و با سابقه هستند

دکتر محمدرضا مجدی روز یکشنبه به مناسبت روز فرهنگ عمومی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از کل اهداکنندگان اهدای خون در خراسان رضوی که در سال جاری موفق به اهدای خون شده‌اند، حدود ۵۴ درصد مستمر و ۳۰ درصد اهداکنندگان با سابقه بوده‌اند.

وی بیان کرد: اهداکننده مستمر اهدا کننده‌ای است که هر سال حداقل ۲ نوبت اهدای خون داشته باشد و اهداکننده با سابقه اهداکننده‌ای است که سابقه اهدای خون در سازمان انتقال خون دارد،  اما به طور منظم جهت اهدای خون مراجعه نمی‌کند.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی افزود:  ۱۶ درصد از داوطلبان اهدای خون در استان طی سال جاری، اهدا کنندگان بار اولی بوده اند.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۳ هزار و ۴۱۹ نفر داوطلب اهدای خون به پایگاههای انتقال خون استان خراسان رضوی مراجعه کرده‌اند که حدود  ۸۵ هزار و ۵۰۰ نفر از آنان که شرایط لازم را داشته، موفق به اهدای خون شده اند و این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پنج درصدی دارد.

مجدی ادامه داد: اداره کل انتقال خون استان خراسان رضوی وظیفه تامین خون ۶۲ بیمارستان و مرکز درمانی در سطح استان را برعهده دارد که با افزایش میزان تخت‌های بیمارستانی و نیز ساخت و بهره‌برداری از بیمارستان‌های جدید در این استان، میزان خون تامینی نیز افزایش یافته است.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: تامین ذخایر خونی مطلوب بین هشت تا ۱۲ روز و میانگین آن ۱۰ روز است تا هیچ زائر و مجاوری به علت کمبود خون و یا فراورده‌های خونی با مشکل مواجه نشود.

به گفته وی، هم اکنون با توجه به آغاز فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا میزان مراجعه اهداکنندگان و در نتیجه ذخایر خونی در خراسان رضوی کاهش یافته است که این موضوع همراهی مردم در تمامی گروه‌های خونی را می‌طلبد.

دکتر مجدی تاکید کرد: بر اساس تحقیقات علمی بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا و کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی‌شوند و  از سوی دیگر در پایگاه‌های انتقال خون پروتکل‌های بهداشتی رعایت می شود.

وی با بیان اینکه هر اهدا کننده به سه فرد نیازمند خون می تواند کمک کند، افزود: فعال‌سازی سیستم خون‌سازی، مقاومت بدن در برابر بیماریهای عفونی، کنترل فشار خون، کاهش ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی، کاهش استرس و افسردگی و پیشگیری از ابتلا به برخی از سرطان‌ها از جمله فواید اهدای خون است.

هم‌اکنون ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال هستند.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

از ۱۸۹ هزار و ۶۳ داوطلب اهدای خون که پارسال به مراکز انتقال خون این استان مراجعه کرده بودند، ۱۴۲ هزار و ۸۷۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.