×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کوچ پاییزه عشایر خراسان رضوی آغاز شد

محمدحسین جعفری از آغاز کوچ پاییزه عشایر خراسان رضوی خبر داد و اظهار کرد: عشایر برون کوچ شامل تعدادی از عشایر شهرستان قوچان با ۴۵۰ خانوار و بیش از ۵۸ هزار رأس دام هستند که در فصل قشلاق به شهرستان مراوه تپه در استان گلستان و با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتر و عبور از مسیرهای فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان و ایلراه‌های شلمی و خشتلی به حوزه استان گلستان (قشلاق مراوه تپه) وارد و درآنجا مستقر می‌شوند، همچنین تعداد ۲۷۴ خانوار از عشایر طایفه طاهری و ایلخانی شهرستان بردسکن با بیش از۳۱ هزار رأس دام به شهرستان طبس در خراسان جنوبی و با طی مسافت حدود ۱۳۰ کیلومتر در مناطق قشلاقی کوه سفید و چاه مسافر مستقر می‌شوند. تعدادی از عشایر خواف یعنی ۱۱۰ خانوار نیز با ۱۲ هزار رأس دام به شهرستان زیرکوه در خراسان جنوبی و تعدادی از عشایر شهرستان سبزوار  یعنی۴۵ خانوار با ۵۰۰۰ رأس دام به شهرستان شاهرود (میامی) به استان سمنان کوچ می‌کنند.

وی افزود: عشایردرون کوچ شامل تعدادی از عشایر شهرستان‌های قوچان، چناران، نیشابور و مشهد می‌شوند که در کوچ پاییزه به مناطق قشلاقی استان درشهرستان‌های سرخس، کلات و حوزه شهرستان مشهد (میامی) مستقر می‌شوند و بقیه عشایر در مناطق گرمسیری درحوزه همان شهرستان‌های خود کوچ می‌کنند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده و در راستای آئین نامه ساماندهی عشایر، دستگاه‌های ذیربط از جمله نیروی انتظامی، بسیج عشایری، آموزش و پرورش، دامپزشکی، منابع طبیعی، بهداشت و درمان و… موظفند نسبت به تأمین امنیت و خدمات‌رسانی مناسب به عشایر در مناطق قشلاقی اقدام نمایند.

جعفری به عمده‌ترین فعالیت‌ها و خدمات رسانی به عشایر استان از سوی امور عشایر به ویژه در زمان کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: تسطیح و مرمت ۳۶۱۸ کیلومتر راه‌های دسترسی به محله‌های عشایری در دونوبت، تأمین آب شرب مورد نیاز انسان و دام عشایر از طریق تانکرهای ثابت و سیار، هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، تامین و توزیع علوفه، سوخت گاز مایع و نفت سفید و ارزاق عمومی مورد نیاز عشایر مانند آرد از جمله خدمات این اداره کل و شبکه‌های تعاونی عشایری است.

وی افزود:  بیش از یک و نیم درصد جمعیت ایران را عشایر تشکیل می‌دهند و خراسان رضوی نیز دارای ۳۵ طایفه عشایری با ۸۲۰۰ خانوار عشایر است که در ۱۳ شهرستان و در ۳۶۴ محله عشایری (سامانه عرفی) پراکنده‌اند و در ۶۰ درصد مراتع استان تردد دارند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی تصریح کرد: مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان درگز، نیشابور، سبزوار، خوشاب، خواف، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن از شهرستان‌های دارای عشایر است. همچنین ۹۳۵ هزار و ۶۱۴ واحد دامی در اختیار عشایر خراسان رضوی قراردارد. بر این اساس ۱۲ درصد جمعیت دام سبک استان خراسان به عشایر تعلق دارد، که بیش از ۱۵ درصد گوشت قرمز استان یعنی ۱۳ هزار تن و ۱۳۴۶۶ تن فرآورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم و کرک و ۴۱ هزار و ۷۰۰ متر مربع صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود که نقش بسزایی در اقتصاد خراسان ایفا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان رضوی، جعفری ادامه داد: مدت حضور عشایر خراسان رضوی در مناطق قشلاقی بر اساس شرایط آب و هوایی ۵ ماه از سال است و زمان کوچ پائیزه عشایر از اوایل آذر ماه شروع و حداکثر اواخر فروردین ماه سال بعد در مناطق قشلاقی پایان می‌یابد. ضمناً عشایر کوچ رو از اوایل اردیبهشت ماه از مناطق قشلاقی به سمت مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند.

ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.