سعید تاج محمدی سوم آبان ماه در سومین نشست خبری خود با خبرنگاران که در سالن اجتماعات فرهنگیان برگزار شد، افزود: باوجود کمبود ۲۵۰ معلم در مقطع ابتدایی اما همزمان با شروع سال تحصیلی تمامی کلاسها ساماندهی شدند، در حوزه متوسطه هم با وجود کمبودهایی که وجود داشت بخش قابل توجهی از مشکلات رفع شد.
وی تصریح کرد: سرعت حرکت علمی و فرهنگی در جهان امروز بسیار بالاست و اگر قرار باشد با معلمانی که ۳۰ سال قبل استخدام شدند فقط با ابزاری به نام ضمن خدمت جلو برویم با مشکلات مواجه جدیتری مواجه شده و از دانش آموزان عقب میافتیم.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر خاطرنشان کرد: میانگین سنی همکاران با ۲۷ تا ۲۸ سال سابقه خدمت بالاست، هرچند قبول داریم که برخی مدیران کار آرایی لازم را ندارند اما از سویی تعداد نیروهای جوان و متخصص زیاد نیست و باید به مرور نیروسازی شود.
وی مشکل اصلی در وجود مدارس مختلط و دو شیفته شهرستان را در کمبود فضای آموزشی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸ مدرسه به صورت دو شیفت اداره میشود و این نشان میدهد مدرسهای در این شهر ساخته نشده است.
تاج محمدی با هشدار نسبت به وضعیت بسیار نامناسب ساختمانهای مدارس کاشمر، گفت: اگر هم اکنون ساخت ۳۰ مدرسه در کاشمر آغاز و تا اول مهر تحویل داده شود تازه مدارس دو شیفته تک شیفت میشوند، اما همین نرم ۴۲ تا ۴۳ نفر در هر کلاس باقی خواهد ماند.
۳۰ مدرسه تخریبی و ۱۰ پروژه بلاتکلیف هستند
وی با اشاره به وجود ۳۰ مدرسه تخریبی در کاشمر افزود: اکنون ۱۸ پروژه آموزشی در سطح شهرستان داریم، همچنین ۷ پروژه تعهد خیرین تمام شده و ۳ پروژه در دست اجرا است.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر اذعان کرد: در سطح شهرستان ۱۰ پروژه داریم که بلاتکلیف هستند و تا حدودی تعریف و جانمایی این پروژهها مهندسی شده نبوده است.
هر ۱۰ مدرسه یک مشاور
تاج محمدی همچنین در خصوص وضعیت آسیبهای اجتماعی در مدارس گفت: آمار آسیبهای اجتماعی محرمانه هستند و اجازه اعلام نداریم ولی کارگروه آسیبها تشکیل شده است، در آموزش و پرورش ۲۳ مشاور داریم که باید ۲۰۰ مدرسه را پوشش دهند، هرچند هر کدام باید به ۱۰ مدرسه بروند اما عملاً این اتفاق نمیافتد.
وی افزود: چون تعداد مشاوران ما کمتر از نیاز هستند به همین دلیل مدارس را ساعتی پوشش میدهند تا بیشتر مدارس از حضور مشاور برخوردار شوند، اگرچه هنوز ارزیابی دقیقی از آسیبهای اجتماعی در مدارس نداریم اما معتقدم آمارهای موجود هم واقعی نیستند و ریشهیابیهای اشتباهی داریم.
وی اظهار کرد: معتقدیم آسیبهای اجتماعی در مدارس بسیار و قابل انکار نیستند، باید به سمت ریشهیابی رفت، هرچند در هر مدرسه باید یک مشاور داشته باشیم ولی اکنون اینگونه نیست.
تاج محمدی همچنین به وضعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل اشاره کرد و گفت: در مجموع تابستان امسال ۱۳۰ دانشآموز بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل داشتیم که تمامی آنها شناسایی و جذب شدند.