×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کارگاه‌های تولید زغال معضل جدی منابع طبیعی

میثم روشنی  اظهار کرد: گرچه ادارات صنعت، معدن و تجارت پروانه کارگاه تولید زغال صادر می‌کنند، اما ظرفیت اسمی پروانه‌هایی که تاکنون صادر شده بیش از کل چوب‌های موجود در استان است.

وی با اعلام این‌که درخواست شده تا در این خصوص تجدیدنظر داشته باشند، افزود: نه تنها با هیچ درخواست جدیدی برای کارگاه تولید زغال موافقت نمی‌کنیم بلکه مجوز هر کدام که فعال نباشد ابطال می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر گفت: از سنوات قبل برای فعالیت ۱۰ تا ۱۵ کارگاه تولید زغال در شهرستان مجوز صادر شده است، ولی در حال حاضر فقط دو کارگاه فعالیت دارد، از سویی با درخواست جدید هم موافقت نمی‌شود.

خاکی نمانده که مجوز احداث کوره آجرپزی بدهند

وی در ادامه با اشاره به وضعیت فعالیت کوره‌های آجرپزی گفت: خاکی نمانده که بخواهند همچنان مجوز احداث کوره آجرپزی صادر کنند، بارها اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهند مجوزی بدهند ابتدا به فکر تأمین مواد اولیه باشند.

روشنی با بیان اینکه خاک غنی‌ترین سرمایه ما محسوب می‌شود که برای تشکیل لایه‌ای به ضخامت یک سانتی‌متر، حدود ۲۰۰ سال زمان لازم است، اظهار کرد: به هیچ عنوان مجوز بهره‌برداری از خاک درجه یک را نمی‌دهیم.

وی با اعلام اینکه خاک مورد نیاز کوره‌ها باید از خاک غیر مرغوب تأمین شود، بیان کرد: تاکنون فقط یک نفر از کوره داران معدن خاک به ثبت رسانده است و باقی هم باید به همین سمت بروند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر با بیان اینکه مجوز جدید برای کوره‌های آجرپزی در صورتی صادر می‌شود که محل برداشت خاک را پیش‌بینی کرده باشند، اظهار کرد: نباید خاک کشور را به سادگی از دست داد.

شهرک صنعتی و نیروگاه خورشیدی در داخل حوزه‌های آبخیز

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه آبخیزداری برخی طرح‌ها بسیار قدیمی و مربوط به دهه ۷۰ هستند، اظهار کرد: این طرح‌ها باید بازنگری شود.

روشنی با اعلام اینکه شهرک صنعتی و نیروگاه خورشیدی در داخل حوزه‌های آبخیز هستند، بیان کرد: چون این واگذاری‌ها در سنوات گذشته انجام شده برای بهبود کیفیت سازه‌های آبخیزداری بازنگری طرح‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه سال قبل با صرف ۲۴۰ میلیون تومان اعتبار دولتی تمامی ۴ فاز آبخوان بهاریه بازنگری شد، افزود: امسال هم ۳ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر در ادامه خاطرنشان کرد: عرصه‌های شهرستان ۱۱۵ هزار هکتار است که ۱۰۰ هزار هکتار آن ملی هستند.

وی بیان کرد: بر اساس استاندارد برای گشت زنی و مراقبت به ۴ نیرو نیاز داریم، اما اکنون فقط ۲ نیروی یگان حفاظت داریم که علاوه برگشت زنی وظایف دیگری هم بر عهده‌شان گذاشته شده است.

روشنی با اعلام اینکه یگان حفاظت به شدت با کمبود نیرو مواجه است، گفت: امیدواریم نیروهای شهرستان به حد استاندارد برسد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر همچنین به وضعیت مراتع اشاره کرد و گفت: وضعیت مراتع به شدت شکننده است و مراتع فقیر تا نهایت متوسط را در شهرستان داریم.

وی با بیان اینکه چرای دام در مراتع به شدت کاهش یافته به طوری که ۵۰ درصد دام موجود در سنوات قبل اکنون در حال چرا هستند، افزود: برای مدیریت چرای دام پروانه‌هایی صادر کرده‌ایم که برابر با ظرفیت و نوع مرتع هستند، همچنین تاریخ محدودی برای ورود به مراتع تعریف می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.