×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ریوش، پربارش‌ترین شهر خراسان رضوی

علی اصغرزاده در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: به رقم بارش‌های اخیر که در تاریخ‌های ششم و هفتم بهمن‌ماه در منطقه ترشیز اتفاق افتاد، شهر ریوش با بالاترین حجم بارش تجمعی ۳۳ میلیمتر طی مدت ۴۸ ساعت شرایط مطلوبی در بین شهرستان‌های استان داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ریوش با حجم بارش ۶۶.۱ میلیمتر از اول فصل زراعی رتبه اول بارش در بین شهرستان‌های استان دارا است، بیان کرد: نسبت به دوره آماری سال قبل ۱۲.۲ میلیمتر بارش بیشتری ثبت شده است.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر و کوهسرخ همچنین با اشاره به اینکه این منطقه نسبت به آمار بلند مدت در شرایط نرمال است، افزود: میانگین کل خراسان رضوی از اول فصل زراعی بارش ۳۳.۲ میلیمتر ثبت شده است که بارش تجمعی ریوش از اول فصل زراعی دو برابر متوسط استان تا این تاریخ است.

وی در ادامه گفت: بارش‌های اخیر ملاک پایان خشکسالی یا شروع دوره ترسالی نیست، منطقه همچنان درگیر تغییرات اقلیمی و خشکسالی شدید است.

اصغرزاده با اشاره به اینکه پدیده‌های حدی مثل گرما، سرمای زیاد و بارندگی‌های شدید در یک مقطع زمانی پیامد تغییر اقلیم است که باید جدی گرفته شود، عنوان کرد: همچنان پدیده‌های حدی همانند بارش اخیری که داشتیم را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه احتمال تکرار روزهای پربارش وجود دارد، افزود: پدیده‌های حدی در بازه بلند مدت قابل پیش‌بینی نیستند، اگرچه برای حجم بارشی که اتفاق افتاد هشدار نارنجی صادر شد اما نمی‌توان حجم بارش را پیش‌بینی کرد.

اصغرزاده با اعلام اینکه باید راهکار سازگاری با تغییر اقلیم را در منطقه در پیش بگیریم چون روش مقابله با تغییر اقلیم ممکن نیست، از مهمترین آثار منفی تغییر اقلیم می‌توان به افزایش وقوع بلایای جوی و اقلیمی مانند، سیل، خشکسالی، توفان‌های گرد و خاک، موج‌های گرمایی، موج‌های سرمایی، کاهش منابع ذخایر برف و… اشاره کرد.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر و کوهسرخ با توجه به تغییر اقلیم کمبود آب حتی در زمستان پربارش را هم جدی دانست و عنوان کرد:  بدون شک مسئله آب چالشی‌ترین موضوع آینده منطقه است که باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.