رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن از این شهرستان به عنوان مهمترین شاهراه مواصلاتی کشور نام برد و گفت: چون ۱۱۴ کیلومتر از مسیرهای شهرستان بردسکن فرعی محسوب میشود، به همین دلیل برای روکش آسفالت اعتباری اختصاص نیافته است.
محمدامین پوراسماعیلی در گفتوگو با ایسنا در خصوص اقدامات صورت گرفته در محور بردسکن به سبزوار که از حادثهخیزی بالایی برخوردار است و طی هفتههای اخیر چندین نفر جان خود را در این جاده از دست دادهاند، افزود: هم اکنون اقداماتی برای محور بردسکن به سبزوار از کیلومتر صفر تا ۳۴.۵ حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای این شهرستان در دست پیگیری و انجام است.
وی اذعان کرد: به دلیل مستقیم بودن مسیر و میل به افزایش سرعت غیرمجاز خودروهای عبوری در این مقطع و احتمال واژگونی از مسیر، عملیات شانه سازی و تنظیم شیب شیروانیها در حد فاصل کیلومتر ۵ الی ۱۲ شروع شده است.
پوراسماعیلی همچنین از پیگیری و نصب ترانس برق برای اجرای روشنایی در تقاطع روستایی نظامآباد با جاده سبزوار در کیلومتر ۱۳ خبر داد و تصریح کرد: پس از بازدید اداره راهداری و پلیسراه از محور، ترانشه برداری پیچهای فاقد دید کافی و برای تأمین اعتبار از سوی این اداره در پیچهای پرحادثه اقدامات لازم در دست انجام است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن اظهار کرد: پیچ پرحادثه بیجورد به عنوان نقطه پرحادثه در راههای شریانی کشوری معرفی و ثبت در نقاط پرحادثه شده است که در همین خصوص از طریق شهرستان و اداره کل برای تأمین اعتبار و ترانشه برداری و تعریض آن اقداماتی انجام شده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن در ادامه از پیگیری و انعقاد قرارداد برای روکش آسفالت گرم از کیلومتر ۲۷ الی ۳۴.۵ و انجام آن با توجه به وجود شرایط آب و هوایی و اتمام روکش آسفالت گرم در حوزه سبزوار تا انتهای سال جاری خبر داد.
پوراسماعیلی بوته کنی و تنظیف اطراف علائم و زیرگاردیلهای منصوبه در طول محور برای افزایش دید به خصوص در شب را برای رانندگان از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: رمپ فرار کامیون در کیلومتر ۱۰ برای خروج اضطراری کامیونهای فاقد ترمز گیری و نقص فنی سیستم ترمز احداث شده است.
پوراسماعیلی با اشاره به اجرای شیار لرزاننده طولی و عرض در محل پیچهای خطرناک و سبقت ممنوع برای افزایش ایمنی و آگاهی رانندگان افزود: اگرچه تاکنون برای کاهش حوادث در این محور اقدامات بسیاری شده اما رویکرد بلند مدت ارتقاء راه از فرعی شریانی به اصلی شریانی و سپس تأمین اعتبار از سوی راه و شهرسازی و اجرای باند دوم و جداسازی لاینها از هم است.
آسفالت مسیرهای اصلی به شرط تخصیص اعتبار
وی ادامه داد: از مسیرهای اصلی حدود ۲۳.۵ کیلومتر نیازمند روکش آسفالت است که قرارداد حدود ۱۹ کیلومتر آن منعقد شده و احتمالاً تا پایان امسال روکش آن اگر تخصیص اعتبار ۱۰۰ درصد داشته باشد انجام خواهد شد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن در خصوص وضعیت مسیرهای فرعی گفت: مسیرهای فرعی به طول حدود ۱۱۴ کیلومتر شامل محور بردسکن، درونه طبس و بیارجمند میشود که نیازمند روکش است.
وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه تاکنون پیگیریهایی برای روکش آسفالت این محورها انجام شده اما به دلیل فرعی بودن مسیر اعتباری اختصاص نیافته است.
پوراسماعیلی با بیان اینکه از دو سال قبل تاکنون حدود ۱۱ کیلومتر از محور بردسکن سبزوار لکهگیری هندسی و روکش انجام شده است، افزود: روکش ورودی شهر انابد و ورودی شهر شهرآباد به طول حدود ۱.۵ کیلومتر و دور میدان ورودی شهر بردسکن انجام و در محور بردسکن به بجستان هم به طول ۵ کیلومتر ماسه آسفالت رگلاژی شده است.
وی در ادامه گفت: هرچند شهرستان بردسکن از نظر راههای مواصلاتی وسعت و پراکندگی زیادی دارد اما وضعیت راهها از نظر آسفالت و زیرساختها مطلوب و رضایتبخش نیست اما تلاش میشود تا روکش آسفالت انجام شود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن با اشاره به اینکه این شهرستان در تقاطع مواصلاتی دو استان سمنان و خراسان جنوبی قرار دارد، تصریح کرد: در شهرستان بردسکن ۱۰۸۶ کیلومتر راه همسنگ داریم که شامل راههای اصلی، فرعی، روستایی و… میشود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن شهرستان بردسکن در چهارراه مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور موقعیت این شهرستان دوچندان شده است. از ۱۰۸۶ کیلومتر طول راههای شهرستان بردسکن حدود ۳۰۰ کیلومتر آن جزء مناطق برفگیر و صعبالعبور است.
بردسکن دارای بیشترین فاصله طولی راههای استان
پوراسماعیلی گفت: شهرستان بردسکن به لحاظ وسعت و گستردگی راهها بیشترین فاصله طولی راههای استان را دارد به طوری که از مبدأ تا آخرین نقطه حوزه استحفاظی شهرستان بردسکن ۱۲۰ کیلومتر طول دارد.
وی افزود: چون این محور مسیر جنوب به شمال کشور را به یکدیگر متصل میکند، همه روزه ماشینهای سنگین و ترانزیتی بسیاری از شمال کشور به جنوب و بالعکس از این محور تردد دارند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن خاطرنشان کرد: بردسکن یکی از حیاتیترین شاهراههای مواصلاتی خراسان رضوی است که از سمت بیارجمند، طبس، سبزوار، بجستان و خلیلآباد نیز به شهرستان ورودی داریم.
وی با اعلام اینکه در مسیر بردسکن به سبزوار علیرغم ترافیک بسیار سنگین و حوادث بسیار ناگوار و بعضاً منجر به فوتی که دارد اما مسیر دو باندهای نداریم، عنوان کرد: با توجه به اینکه جاده ترانزیتی سبزوار به بردسکن شمال به جنوب کشور را متصل میکند نیاز دارد مطالعات لازم برای دوبانده شدن انجام شود.
پوراسماعیلی گفت: متأسفانه به رغم اینکه بردسکن در مسیر چندین استان کشور قرار گرفته است و روزانه صدها وسیله نقلیه سبک و سنگین از محورهای مواصلاتی این شهرستان تردد میکنند، حتی یک کیلومتر راه دوبانده نداریم.
جاده بردسکن سبزوار یکی از مسیرهای مهم در خراسان رضوی و کشور است که علاوه بر اتصال استانهای جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب رفت و آمد تریلیها و تبادل کالا از کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی یک محور ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی محسوب میشود.
این محور به سبب کمعرض بودن، آسفالت نامناسب، یک بانده بودن و وجود پیچهای خطرناک در کنار حجم بالای عبور و مرور تریلی و خودروهای سنگین، اتوبوسهای مسافربری و خودروهای سواری تبدیل به محوری پر حادثه شده است؛ به طوری که همه ساله دهها تن از هموطنان در این جاده کشته و مصدوم میشوند.
این محور مواصلاتی که در ابتدا با کاربری ارتباط بین شهری ۲ شهرستان سبزوار و بردسکن احداث شد اما پس از اتصال این جاده مواصلاتی بین شهری از سمت بردسکن به بجستان، رفت و آمد مسیر بنادر جنوبی و استانهای شرقی و جنوبی در آن برقرار شد. این جاده در شرایطی تبدیل به یک راه دسترسی مهم شد که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد.
ایسنا