×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تبدیل خانه تاریخی دانش کاشمر به موزه

وعده میراث فرهنگی برای واگذاری خانه تاریخی «دانش» به شهرداری

در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر کاشمر که با حضور شهردار و رئیس اداره میراث فرهنگی کاشمر برگزار شد، اداره میراث فرهنگی آمادگی خود را برای واگذاری خانه تاریخی دانش به عنوان موزه شهر کاشمر به شهرداری این شهر، اعلام کرد.
 پس از تذکر عضو شورای شهر کاشمر درخصوص تصرف زمین شهرداری توسط میراث فرهنگی و انتشار آن در روزنامه خراسان، شهردار و رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر برای ارائه توضیحات و روشن شدن اقدام میراث فرهنگی مبنی بر دیوارکشی به دور ملک شهرداری که در مجاورت اثر تاریخی خانه دانش قرار دارد، به جلسه علنی شورای اسلامی شهر دعوت شدند.
رئیس شورای اسلامی شهر کاشمر در هشتاد و نهمین جلسه علنی این شورا با اشاره به جلسه بهمن ماه سال گذشته و درخواست میراث فرهنگی برای دیوارکشی گفت: در آن جلسه اعلام شد که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی در ابتدای اسفندماه موضوع واگذاری خانه دانش به شهرداری برای ایجاد موزه بررسی می‌شود.
علی اصغر مرادزاده با بیان این‌که جلسه مذکور برگزار نشد، افزود: متاسفانه با وجود مخالفت تعدادی از همکاران در جلسه بهمن ماه سال گذشته ، روز بعد جلسه شاهد دیوارکشی به دور ملک شهرداری توسط میراث فرهنگی بودیم.
وی با بیان این که هیچ‌کدام از نمایندگان مردم در شورای شهر به دنبال نفع شخصی نیستند و دغدغه خدمت بهتر به مردم را دارند، افزود: اعتقاد داریم که شفافیت در امور، گره‌گشای بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌هاست؛ بنابراین انتظار داریم اگر قرار است اقدام و حرکتی به نفع شهر و شهروندان رقم بخورد، درنهایت شفافیت باشد تا شائبه‌ای ایجاد نشود.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر نیز با بیان این که با دیوارکشی در اطراف اثر تاریخی خانه دانش و زمین مجاور آن که متعلق به شهرداری است، قصد تصرف نداریم، گفت: این اقدام تنها در راستای تکلیفی بود که به صورت محرمانه و در جریان اغتشاشات سال گذشته انجام شد.
محمدیان با بیان این که با طرح احداث و راه اندازی بازارچه صنایع‌دستی در حریم خانه تاریخی دانش با مصالح سنتی، در کمیته فنی موافقت شده و به تصویب رسیده است، یادآور شد: امیدواریم با راه اندازی موزه در محل خانه دانش و ایجاد بازارچه در مجاورت این بنای تاریخی، ظرفیت مناسبی برای حضور گردشگران و تحقق خواسته‌های مردم فرهنگ‌دوست فراهم کنیم.
عضو شورای شهر کاشمر نیز با بیان این‌که دیوارکشی انجام‌شده مصوبه شورا  را ندارد و اصلا شهرداری این ملک را به اداره میراث فرهنگی اجاره نداده و قرارداد اجاره‌ای برای آن زمین تنظیم نکرده است، گفت: به‌رغم توضیحات ارائه شده، هنوز هم قانع نشدم و همچنان مخالف دیوارکشی آن زمین هستم.
محمدصادقی با بیان این‌که تا زمانی که تذکر ندادیم نه شهرداری و نه میراث فرهنگی پیگیر موضوع نبودند، افزود: بهترین مکان برای ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در ابتدای بولوار امامزاده سیدمرتضی(ع) است.
شهردار کاشمر نیز با ابراز خرسندی از دغدغه نمایندگان شهروندان در شورای شهر برای حفظ املاک و اموال شهرداری گفت: دیوارکشی انجام شده طوری است که دارای چهار ورودی و خروجی است.
اصغرکوهسرخی خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام میراث فرهنگی مبنی بر واگذاری خانه تاریخی دانش به عنوان موزه شهر کاشمر به شهرداری این شهر، ما نیز در این زمینه اعلام آمادگی و استقبال می کنیم.
در این جلسه مصوب شد تا ظرف ۱۰ روز آینده پیش‌نویس تفاهم‌نامه واگذاری خانه تاریخی دانش برای ایجاد موزه کاشمر تهیه شود و در جلسه‌ای مشترک با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، رئیس میراث فرهنگی کاشمر، شهردار و اعضای شورای شهر کاشمر به امضا برسد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.