×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرب الاجل فرماندار کاشمر برای راه‌اندازی ۲۵ کارگروه اشتغال روستایی

محدودیتی برای مجوز و منابع اشتغال روستایی نداریم

 امیر دایی‌صراف امروز در هشتمین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری کاشمر با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی و سازمانهایی که متولی صدور مجوز کسب و کار هستند، مکلف هستند مشاغل ایجاد شده در سامانه ثبت کنند، اظهار کرد: اگر دستگاهی در این زمینه کوتاهی و کم کاری کند قطعا با آن برخورد خواهد شد، لذا انتظار می‌رود دستگاه‌ها در این حوزه به طور جدی وارد شوند و اشتغال‌های ایجاد شده در سال‌جاری را شناسایی و ثبت کنند.

فرماندار کاشمر در ادامه با اشاره به عدم اعلام اشتغال ایجاد شده سوی برخی از مدیران واحدهای تولیدی، از همکاری نکردن آنان انتقاد کرد و افزود: تا کنون پی گیری ها و تلاش های زیادی از سوی مسئولان برای رفع مشکلات و دغدغه‌های این واحدهای تولیدی انجام شده است، اما اینکه امروز از ارائه آمار اشتغال خودداری می‌کنند جای تاسف است.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است اشتغال ایجاد شده که از محل منابع و تسهیلات دولتی انجام می‌شود، باید اطلاع‌رسانی شود، تصریح کرد: فرصت‌های شغلی ایجاد شده در شهرستان با توجه به فراهم کردن زیرساخت‌ها و تسهیلات پرداخت شده از سوی دولت محقق شده است.

دایی‌صراف با اذعان به اینکه موضوع اشتغال در سطح روستا به دلیل اهمیت باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: باید در تمامی روستاها کارگروه اشتغال راه اندازی و فعال شود تا با شناسایی مزیت‌ها و پتانسیل‌های روستا زمینه و بستر اشتغال متناسب با آن منطقه فراهم شود.

وی با بیان اینکه بایستی تمامی کارگروه‌های اشتغال در ۲۵ روستای شهرستان ظرف مدت ۲ ماه آینده راه‌اندازی شود، بیان کرد: بخشداران نیز مکلف هستند در جلسات کارگروه روستاها حضور فعال داشته باشند و با یک فرمول دقیق و درست در حوزه اشتغال به جمع‌بندی برسند.

فرماندار کاشمر با اشاره به اینکه راه‌اندازی و فعال کردن کارگروه اشتغال روستایی با حضور افراد نخبه، صاحب‌نظر، دارای ایده و خلاقیت، دلسوز و دغدغه‌مند حوزه اشتغال اثرات و برکات زیادی به همراه دارد، گفت: مزیت روستا در دل روستاها نهفته است، لذا باید مزیت‌های روستا شناسایی و پس از کارشناسی، متناسب با روستا و منطقه به دنبال ایجاد زنجیره آن باشیم.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها در حوزه اشتغال روستایی به صورت جهادی پای کار هستند تا شاهد یک توسعه و پیشرفت در این عرصه باشیم، تصریح کرد: قول می‌دهم در دومین جلسه کارگروه اشتغال هر روستا شخصا حاضر شوم و موارد را به صورت کارشناسی و عملیاتی پی‌گیری کنیم.

دایی صراف با یادآوری اینکه برای دریافت مجوز و تامین تسهیلات در حوزه اشتغال روستایی محدودیتی وجود ندارد، ابراز داشت: با توجه به اینکه اشتغال عمده ساکنان روستا در بخش کشاورزی است باید برای جایگزین کردن برخی محصولات کشاورزی که نیاز آبی بالایی دارند باید راهکار ارائه کرد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت تشکیل کارگروه‌های اشتغال در روستاها افزود: امروز هم اولویت اضطراری اقتصاد است و این مهم را باید مساوی با اشتغال بگیریم چرا که اگر اشتغال ایجاد و مشکل مردم در این حوزه حل شود قطعا چرخه فعال خواهد شد.

فرماندار کاشمر با تاکید بر خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و فن آفرینی در حوزه اشتغال اذعان کرد: اقتصاد را باید به سمتی ببریم که کارآفرینی مبتنی بر دانش انجام شود چرا که بعضا در آن ارزش افزوده هزار درصد است.

تحقق ۹۸.۸ درصد تعهد اشتغال در سال‌جاری

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تعهد دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در سالجاری ۲ هزار و ۶۲۰ فرصت شغلی است، گفت: تا کنون با احتساب ثبت ۲ هزار و ۵۸۹ فرصت شغلی در سامانه، ۹۸.۸ درصد تعهد شهرستان محقق شده است.

اباذر میری با اذعان به اینکه به لحاظ عملکردی در این بازه زمانی عقب نیستیم و برای ایجاد ۳۱ فرصت شغلی تا تعهد صددرصدی راه چندانی نداریم، بیان کرد: از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم سریعتر سایر فرصت‌های شغلی را که انجام دادند و یا در دست اقدام دارند را در سامانه ثبت کنند.

وی با بیان اینکه عمده دستگاه‌های اجرایی شهرستان به تعهدشان عمل کردند، ابراز داشت: اصناف و اداره صمت از تعهد ۷۵۲ فرصت شغلی تاکنون ۵۹۲ فرصت شغلی، اداره بهزیستی از مجموع ۳۰۰ فرصت شغلی تعهد شده تعداد ۲۵۳ فرصت و بنیاد برکت از مجموع ۱۲۵ فرصت شغلی تنها ۶۶ فرصت را در سامانه ثبت کردند.

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر با اشاره به اینکه دستگاه‌ها نباید صرفا انجام تعهد را ملاک عمل قرار دهند بلکه باید هر فرصت شغلی که دارند را در سامانه ثبت کنند، یادآور شد: در موضوع نظارت‌هایی که به صورت پیامکی، تلفنی و حضوری در بحث فرصت های شغلی انجام شده کاشمر در وضعیت نامناسبی قرار ندارد، اما تقاضایی که از دستگاه‌های اجرایی داریم این است که فرصت‌های شغلی را بر مبنای واقعیت و شروع به کار در سال‌جاری در سامانه ثبت کنند.

وی همچنین با اشاره به ابلاغ منابع تسهیلات ماده ۱۶ که موضوع جدیدی در حوزه اشتغال است، اظهار کرد: در سالجاری حدود ۷۰ درصد تسهیلات تبصره ۱۶ در سامانه جدیدی تحت عنوان سامانه تسهیلات جامع کشور پرداخت می شود و از سال آینده هم تسهیلات تبصره ۱۶ کمیته امداد و بهزیستی در این سامانه قرار می‌گیرد و سرجمع تسهیلات تبصره ۱۶ به تبصره ۱۷ منتقل و تعیین تکلیف خواهد شد.

میری با بیان اینکه در حوزه تسهیلات مشاغل خانگی از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خراسان رضوی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به کاشمر اختصاص یافته است، تصریح کرد: تسهیلات مورد تقاضا در بحث مستقل و پشتیبان پس از ثبت نام سامانه در شهرستان بررسی می‌شود به طوری‌که حوزه مستقل با تایید دستگاه اجرایی در سامانه تسهیلات تبصره ۱۶ مستقیم به بانک عامل معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه تسهیلات پشتیبان هم متقاضیانی که کارفرمایی اطلاق می‌شوند بعد از ثبت نام در سامانه و تایید دستگاه اجرایی به کمیته فنی شهرستان ارجاع و پس از بررسی و تایید در این کمیته به بانک ارسال می‌شود.

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر بابیان اینکه سقف تسهیلات فردی ۱۵۰ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد و سقف تسهیلات پشتیبان ۴ میلیارد تومان با نرخ سرانه اشتغال هر فرد ۱۵۰ میلیون تومان است، بیان کرد: در حوزه شهرستان ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار مشاغل خانگی داشتیم که تا کنون یک میلیارد تومان اختصاص یافته که از این مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است. اما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار باقی مانده تسهیلات مشاغل خانگی به دلیل مشکل خط اعتباری ابلاغ نشده است.

وی اذعان کرد: در بحث تبصره ۱۶ فعلا محدودیتی وجود ندارد و دستگاه های اجرایی می‌توانند در این حوزه اطلاع‌رسانی کنند تا ثبت‌نام و معرفی به بانک‌ها انجام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.