×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کمبود کتاب‌های به روز در کتابخانه‌های کاشمر

محمد فیض عارفی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر، امروز ۳۰ مهرماه، در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان که در محل دفتر فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه طی دو سال اخیر، پنج کتابدار کاشمر منتقل شدند و هیچ نیرویی هم جایگزین نشده است، اظهار کرد: کمبود نیرو موجب شده که هیچ‌کدام از کتابخانه‌های شهرستان از نظر تعداد کتابدار استاندارد نباشند.

وی بیان کرد: اکنون در ۹ کتابخانه شهرستان کاشمر و کوهسرخ ۱۷ نفر فعالیت دارند که ۱۱ نفر از آن‌ها آقا و بقیه نیز خانم هستند که بر اساس استانداردها، با کمبود چهار کتابدار مواجهیم و علی‌رغم اینکه کتابخانه روستای فرگ توسط خیر احداث و تجهیز شده، به دلیل عدم تعیین کتابدار، هنوز افتتاح نشده است.

فیض عارفی افزود: هرچند کتاب‌های موجود همچنان استفاده می‌شود، اما کتاب‌های به روزی که همه ساله به چاپ می‌رسند به تعداد مورد نیاز و به موقع برای شهرستان ارسال نمی‌شود و گاهی مواقع هفته‌ای یک کارتن برای کاشمر ارسال می‌شود، اما زمانی هم می‌شود که طی یک ماه یک کارتن کتاب هم ارسال نمی‌شود.

فیض عارفی با اشاره به اینکه سهم کتابخانه‌های کاشمر از کتاب‌های به‌روز، کم است، گفت: اکنون کتابخانه‌های کاشمر، ۱۵۰ هزار نسخه کتاب و ۶۹۲۱ عضو دارند.

وی در خصوص وضعیت پرداخت سهم نیم‌درصد شهرداری به کتابخانه‌ها ادامه داد: اگرچه شهرداری کاشمر، جزء شهرداری‌های خوب استان در پرداخت نیم‌درصد محسوب می‌شود، اما باز هم مدعی هستیم که نیم‌درصد واقعی از درآمدهای شهرداری پرداخت نمی‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر بیان کرد: اکنون نیم‌درصد سهم شهرداری فقط صرف هزینه جاری می‌شود و امکان خرید کتاب از این محل به دلیل پایین بودن مبلغ تخصیص یافته نداریم.

وی ادامه داد: اگرچه به دلیل شیوع ویروس کرونا نگران برگشت مجدد کتابخانه‌ها به روال عادی بودیم، اما به‌رغم اینکه در مهر ۱۳۹۸ قبل از شیوع ویروس کرونا، تعداد اعضاء کتابخانه‌های عمومی کاشمر ۵۹۳۳ نفر بود، اما در ابتدای مهر امسال این تعداد به ۶۸۴۱ نفر افزایش یافت که این موضوع نشان می‌دهد مردم کاشمر علاقه‌مند به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی هستند.

فیض عارفی در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش ارتباط مدارس با کتابخانه‌های عمومی گفت: طی دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، ارتباط مدارس با کتابخانه‌ها بسیار محدود شد و تقریباً به صفر رسید، در صورتی که در گذشته برنامه‌های مشترک بسیاری با مدارس داشتیم.

وی همچنین تأکید کرد: به دنبال این هستیم که ارتباط مدارس با کتابخانه‌ها را احیاء کنیم که این را می‌توان با برنامه‌هایی نظیر بازدید مدارس از کتابخانه‌ها، ایجاد مشوق و امتیاز برای عضویت دانش‌آموزان مدارس در کتابخانه‌ها، نشست‌های کتاب‌خوان و معرفی کتاب در مدارس، انتخاب برخی از دانش آموزان به عنوان همیار کتاب و… عملی کرد.

ایکنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.