×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نمونه گیری از زنبورستان منتخب کاشمر به منظور مراقبت فعال و پایش بیماری لوک آمریکایی

دکتر سعید خانزاده گفت: از یک زنبورستان این شهرستان بصورت تصادفی نمونه های لازم، اخذ و به آزمایشگاه مرکزی  اداره کل دامپزشکی استان ارسال گردید.

وی اظهار داشت با اجرای طرح کشوری مراقبت و پایش بیماری های زنبور عسل و بر اساس شاخص های اعلام شده و باهدف شناسایی بیماریهای انگلی و باکتریایی زنبور عسل از یک  واحد ۴۸۰ کلونی ۵۰۰ نمونه زنبور و یک نمونه عسل  نمونه گیری شد  و با حفظ و رعایت زنجیره سرد در هنگام انتقال و نگهداری برای انجام آزمایش و بررسی های نهایی به اداره کل دامپزشکی استان ارسال شد.

وی در توضیح این بیماری اظهار داشت: بیماری لوک آمریکایی، یکی از بیماری‌های واگیر می‌باشد. گسترش جهانی دارد و لاروها و شفیره های زنبور عسل به آن مبتلا می‌شوند. نـام لوک (به معنای لباس کهنه) خیلی قبل از شـناخت عامـل بیماری، زنبوردارانـی کـه لاروهـای زنبورهـا را دگرگون و فاسد خراب شـده پیدا می کردند. و قابهـای مومـی آنهـا توسـط پروانـه موم خوار خرابشده بود به این بیماری نامیده شد.

وی در ادامه پیشگیری و مراقبت را بهترین راهبرد اعلام کرد و گفت: حفظ کلنی‌های باارزش زنبورعسل و استمرار امنیت غذایی، تنوع زیستی، بهبود تولیدات زراعی جزو اهداف و برنامه های مهم سازمان دامپزشکی می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.