×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
واکسیناسیون بیش از ۴ میلیون و دویست هزار راس دام روستایی و عشایری خراسان رضوی بر علیه بیماری تب برفکی در جریان است

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به همراه کارشناسان این شبکه، با حضور در مراکز مایه کوبی شهرستان کاشمر اقدام به بررسی دفاتر ورود و خروج واکسن و سیستم سرمایشی نگهداری واکسن نمودند.

دکتر بهروزیان در حاشیه این بازدید گفت: حفظ و حراست از سرمایه دامی نیازمند مراقبت و برنامه ریزی ویژه ای است که با بکار گیری و اجرای سالیانه طرح های پیشگیری و مراقبت از بیماریهای دام و طیور تحقق می یابد و در همین خصوص اجرای رایگان طرح مایه کوبی بالغ بر ۴ میلیون و دویست هزار نوبت سر دام سبک و سنگین روستایی و عشایری بر علیه بیماری تب برفکی، درحال انجام است.

وی با بیان اینکه این طرح از ابتدای مردادماه آغاز شده و تا پایان پیش بینی انجام شده ادامه دارد، اضافه کرد: اکیپ‌های واکسیناسیون شبکه‌های دامپزشکی و اکیپ‌های واکسیناسیون درمانگاه‌های دامپزشکی در این طرح به کار گرفته می‌شوند و امید است به پیش‌بینی در نظر گرفته شده که واکسیناسیون حدود ۵۰ درصد دام سبک و بیش از ۸۵ در صد دام سنگین روستایی و عشایری است، برسیم.

وی با اشاره به مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام که یکی از وظایف مهم دامپزشکی است، افزود: بهره برداران دامپزشکی افرادی زحمتکش و پرتلاش و تولید کننده واقعی هستند که با حمایت های مستمر دامپزشکی اقدام به پرورش دام و طیور و تولید محصولات دامی در شرایط سخت می نمایند.

بهروزیان اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی عفونی و واگیر در بین دام‌ها است که با علائمی نظیر ایجاد تاول و زخم در ناحیه دهان، سم، پستان، پوزه و تلفات در دام‌های جوان بروز پیدا می‌کند و به علت مسری بودن، این بیماری به سرعت شیوع پیدا می‌کند و خسارت‌های اقتصادی بسیار زیادی را در سطح دامداری‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های ویروسی واکسیناسیون است که البته واکسیناسیون به تنهایی قادر به کنترل بیماری‌های ویروسی نیست و موارد دیگری نظیر رعایت مسائل بهداشتی و امنیت زیستی، نقش بی‌بدیلی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.