×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
منطقه ترشیز به کانون کرونا تبدیل شده است
ایسنا

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با بیان اینکه منطقه ترشیز به کانون کرونا تبدیل شده، گفت: علی‌رغم تمام پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته اما هنوز ۱۳ هزار و ۳۰۱ نفر هیچ دوز واکسنی را در این شهرستان دریافت نکرده‌اند.

مجتبی قائمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر کاشمر از نظر رنگ‌بندی کرونایی در وضعیت قرمز قرار دارد، افزود: با پایان تعطیلات نوروز میزان مراجعه روزانه به مراکز منتخب بیماری کرونا روند افزایشی داشته و اکنون وضعیت ثابت شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه افزایش تست‌های مثبت زنگ خطری برای هر شهرستان محسوب می‌شود، در کاشمر نیز روزانه به طور میانگین ۲۰ نفر برای انجام تست مراجعه می‌کنند که نتیجه ۲۵ تا ۳۰ درصد نمونه‌های PCR مثبت اعلام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر عنوان کرد: درصد کل تست‌های PCR مثبت در این مدت به طور میانگین ۴۰ درصد بوده است. وضعیت بیماران بستری هم هر چند از ۲۰ فروردین‌ ماه روند افزایشی داشته اما درصد کسانی که نتیجه تست‌شان مثبت می‌شود، ثابت است.

وی گفت: روز گذشته به دلیل بیماری‌های تنفسی ۱۳ نفر در بیمارستان بستری شدند که تست سه نفرشان مثبت بوده و ۱۱ نفر هم پذیرش جدید داشته‌ایم که منتظر نتیجه آزمایش‌شان هستیم. در مجموع اکنون ۲۴ نفر در بیمارستان کاشمر بستری هستند.

قائمی با بیان اینکه به طور میانگین هر روز بین ۲۵ تا ۳۰ نفر در بیمارستان بستری و نتیجه تست پنج تا ۶ نفر مثبت می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که موجب شد وضعیت کاشمر به قرمز تغییر رنگ دهد، افزایش تعداد بستری‌ها در بیمارستان بود. البته تعداد افراد مثبت به کرونا افزایشی نداشته است.

منطقه ترشیز کانون کرونا

وی به دلایل قرمز شدن وضعیت کاشمر اشاره کرد و افزود: بر اساس آنچه در جلسات با کارشناسان استان مطرح می‌شود، به دلیل اینکه منطقه ترشیز به کانون کرونا تبدیل شده و از سویی به جهت مراودات بسیاری که بین کاشمر، کوهسرخ، خلیل‌آباد و بردسکن وجود دارد، در هر کدام از این شهرها که بیماری اوج بگیرد، خواسته یا ناخواسته بیماری به سه شهرستان دیگر نیز منتقل می‌شود.

معاون امور بهداشتی کاشمر بیان کرد: در ابتدای بیماری کرونا کاشمر به لحاظ تعداد مبتلایان و بستری در بین شهرهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین بیمار را داشت؛ از سویی مسائل فرهنگی و نوع انجام فعالیت‌های روزانه از جمله نحوه برگزاری مراسم عروسی و عزا و دید و بازدیدها و رعایت پروتکل‌ها دیگر مسائلی است که موجب شده کاشمر قرمز باشد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسید

وی با اظهار تاسف از اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین صنوف و اجتماع به کمتر از ۵۰ درصد رسیده، اظهار کرد: با این وضعیتی که در شهرستان داریم، پیش‌بینی می‌شد که بعد از پایان تعطیلات کاشمر به قرمز تغییر رنگ دهد.

قائمی در ادامه واکسیناسیون در کاهش ابتلا به بیماری کرونا را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: کسانی که واکسن زده باشند یا به کرونا مبتلا نمی‌شوند و اگر هم آلوده به این ویروس شوند، بسیار سبک‌تر خواهد بود.

وی بیان کرد: برای اینکه تعداد مبتلایان و بستری‌ها روند کاهشی داشته باشد، باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از حضور در تجمعات غیرضروری به جد پرهیز کنیم.

تزریق ۲۶۷ هزار و ۷۲۴ دوز واکسن در کاشمر

رئیس مرکز بهداشت کاشمر اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون تا ۲۹ فروردین‌ ماه ۲۶۷ هزار و ۷۲۴ دوز واکسن تزریق شده که ۸۱.۵ درصد نوبت اول، ۷۲ درصد نوبت دوم و ۳۹ درصد نوبت سوم بوده است.

وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه تزریق دوز سوم مهم‌ترین نوبتی است که بر آن تأکید می‌شود اما هنوز ۴۳ هزار و ۶۸۴ نفر واکسن نوبت سوم خود را تزریق نکرده‌اند که تأکید می‌شود، هر چه سریع‌تر با مراجعه به مراکز اعلام شده نسبت به تزریق واکسن دوز سوم اقدام کنند.

قائمی اضافه کرد: هر چند به تعداد بسیار با این افراد تماس گرفته شده اما متأسفانه تمایلی به تزریق هیچ دوز واکسنی ندارند؛ از سویی هنوز ۱۱ هزار و ۷۰ نفر هم نوبت دوم خود را تزریق نکرده‌اند.

فاصله‌گذاری اجتماعی در هیچکدام از مدارس رعایت نمی‌شود

وی همچنین به وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان با توجه به بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: تا کنون ۸۷ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال و در گروه پنج تا ۱۱ سال شهرستان که از سه ماه قبل واکسیناسیون‌شان آغاز شده، حدود ۱۱.۵ درصد واکسن زده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر افزود: هر چند در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال از استان عقب نیستیم اما در گروه پنج تا ۱۱ سال وضعیت اصلا رضایت‌بخش نیست و از میانگین استان بسیار عقب هستیم.

وی در ادامه به وضعیت بهداشت در مدارس با توجه به بازگشایی که از فروردین‌ ماه داشته‌اند، اشاره نمود و گفت: هرچند طی سه یا چهار ماه پایانی سال گذشته همه مدارس توسط کارشناسان مرکز بهداشتی با همکاری آموزش و پرورش بازدید شد و اسامی چند مدرسه‌ای که استانداردهای لازم را نداشت نیز اعلام و حتی برخی تعطیل و یا نواقص‌شان اصلاح شد اما در دستورالعمل‌های جدید وزارت آموزش و پرورش رعایت تهویه و زدن ماسک اعلام شده است.

نتیجه تست حدود ۱۵ دانش‌آموز مثبت شده است

قائمی افزود: هرچند از زمان بازگشایی مدارس در امسال تاکنون بیش از ۵۰ درصد مدارس بازدید شدند و به زودی وضعیت تمام مدارس مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما متأسفانه در هیچکدام از آن‌ها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام نمی‌شود و فقط بر داشتن تهویه مناسب، گندزدایی و استفاده از ماسک تأکید دارند.

وی با بیان اینکه در این ۲ هفته اخیر نتیجه تست حدود ۱۵ دانش‌آموز مثبت شده، بیان کرد: برخلاف گذشته که اگر تست ۲ دانش‌آموز مثبت می‌شد، کلاس را به مدت ۲ هفته باید تعطیل می‌کردند اما اکنون فقط کسی که نتیجه تست وی مثبت باشد، باید به مدت ۲ هفته در خانه بماند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر عنوان کرد: علی‌رغم اینکه بر اساس استانداردها به ازای هر دانش‌آموز در کلاس باید فضا در نظر گرفته شود اما اکنون در هیچکدام از مدارس این استاندارد رعایت نمی‌شود.

تزریق واکسن به کمتر از ۱۰۰ دوز در روز رسید

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد مادران باردار حداقل یک نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: کمترین گروه سنی در شهرستان که تاکنون از واکسن استقبال داشته‌اند، مربوط به سنین پنج تا ۱۱ سال است.

قائمی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در پیک کرونا گاهی مواقع تا ۲۸۰۰ دوز واکسن در روز تزریق می‌شد اما اکنون این آمار به کمتر از ۱۰۰ دوز در روز رسیده و استقبال از آن بسیار کاهش یافته است؛ اکنون در تمام مراکز و پایگاه‌های شهری، خانه‌های بهداشت و مراکز روستایی واکسن تزریق می‌شود.

وی اظهار کرد: به کسانی که تست‌شان مثبت می‌شود، پیشنهاد می‌دهیم قرنطینه خانگی را حفظ کنند. البته در اومیکرون قرنطینه خانگی به نسبت سایر انواع کووید به پنج تا هفت روز رسیده و در صورتی هم که علامت‌دار نبودند ولی با فرد مبتلا در تماس بودند، باید در محل کار و اجتماع با ۲ ماسک حضور یابند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

معاون امور بهداشتی بیان کرد: برای اینکه کمترین ضرر را از بیماری کرونا متحمل شویم، باید فرا بگیریم که چگونه با آن زندگی کنیم. اگر عادی‌انگاری بخواهد در سطح اجتماع ادامه داشته باشد، به این زودی شاهد از بین رفتن این بیماری نخواهیم بود.

وی با اشاره بر تکمیل واکسیناسیون به خصوص نوبت سوم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در مراکز شلوغ تاکید کرد و افزود: تیم‌های سیار در مسابقات جام رمضان و همچنین شب‌های قدر برای انجام واکسیناسیون حضور خواهند داشت.

برچسب ها : , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.